کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

سی روز دوم کشت گل لیلیوم اورینتال

0

در این مرحله کشت گل لیلیوم باید عمل ریشه دهی را به خوبی انجام داده باشیم زیرا در سی روز دوم کشت لیلیوم دیگر افزایش ریشه دهی اهمیت چندانی ندارد و نمی توان برای آن کاری انجام داد .

ریشه دهی در لیلیوم بر اساس دمای محیط، مواد غذایی، آبیاری اولیه خوب است و با پشت سر گذاشتن این مرحله می توان انتظار داشت گیاه ما رشد مناسب و کیفیت خوبی داشته باشد. با بزرگ شدن گیاه هم از لحاظ ساقه و هم برگ می توان دستور غذایی را تغییر داد اما این تغییر شامل افزایش شوری آب است زیرا که با رشد لیلیوم نیاز آن به آب و مواد غذایی بیشتر می شود. پس در نتیجه می توانیم شوری آب را بالا برده و کود بیشتری به گیاه برسانیم.

لازم به ذکر است که برای بهتر حل شدن کود در آب و تا حدی جلوگیری بیش از حد شوری، اسیدی و قلیایی شدن آب می توان از اسید نیتریک استفاده کرد. توصیه می شود با توجه به دستور غذایی گل اورینتال اگر منبع آب مورد نظر ما 3000 لیتر است بیشتر از نیم لیتر اسید نیتریک به آن اضافه نشود که در این مرحله ی 30 روز دوم کشت لیلیوم اگر گل لیلیوم ما دارای کیفیت بالا و ساقه مستحکم و ریشه های خوبی است آنرا مدیون ریشه دهی خوب پیاز هستیم.

ریشه های لیلیوم باید سفید و پفکی باشد، ما موظف هستیم در سی روز دوم کشت لیلیوم یک روز در هفته آب خالی به گیاه بدهیم که هم شوری بستر را کاهش دهیم و هم اینکه بستر را برای آبیاری روز آینده آماده کنیم.

در مقاله مراحل کاشت گل لیلیوم اورینتال به اهمیت سبد گوجه ایی اشاره کردم که در اینجا زهکشی برای ما بسیار مهم است زیرا کاهش شوری بستر هنگامی که رشد لیلیوم ما در مرحله ی دوم است و نیاز به مواد غذایی بیشتری دارد اهمیت خود را این نوع سبد نشان می دهد. با اینکه مجاز هستیم شوری آب را برای کشت گل لیلیوم بالا ببریم اما اسیدی و قلیایی بودن آن نباید تغییری کند. توصیه می شود عدد آن در این مرحله در آب آبیاری بین 6.5 تا 6.8 باشد که برای جلوگیری از این افزایش همانطور که گفته شد می توان از اسید نیتریک استفاده کرد.

در این مرحله با افزایش کود و مواد غذایی نیاز به نور گل لیلیوم اورینتال نیز بالا می رود. لیلیوم خیلی گیاه نور پسندی نیست ولی در این مرحله ی کشت باید نور مناسب در اختیار گیاه قرار بگیرد زیرا در سی روز دوم کشت گل لیلیوم ، غنچه های کوچک در انتهای ساقه شکل می گیرد که این نیاز لیلیوم را به نور بالا می برد.

لوکس نوری مورد نیاز گل لیلیوم در فصل تابستان و زمستان فرقی نمی کند اما با توجه به این مساله که لوکس نوری در فصل گرما بسیار در ایران زیاد است باید با استفاده از شید که روی سقف گلخانه استفاده می شود از نور زیاد برای گل لیلیوم جلوگیری کنیم زیرا نور زیاد، دمای داخل گلخانه را بالا می برد و سبب افزایش رشد سریع لیلیوم می شود و ساقه گیاه را ضعیف می کند و گلدهی زود تر از موعد انجام می شود که خود باعث کاهش کیفیت گیاه می شود و از طرفی دیگر نور زیاد سوای بحث افزایش دما به کلی رشد و فتوسنتز گیاه را مختل می کند که باید جلوی این مساله را گرفت اما در فصل زمستان نیاز به شید نیست و لوکس نوری جهت کشت زمستانه لیلیوم مناسب است.

اما سوای بحث لوکس نوری مرحله سی روز دوم کشت گل لیلیوم ، دمای مورد نیاز نسبت به مرحله سی روز اول متفاوت است و باید دمای محیط گلخانه را بالا ببریم که این افزایش دما باید به صورم کم و آرام باشد تا گیاه دچار شوک نشود.

مهم ترین مرحله کشت ما در مرحله ی سی روز دوم کشت اینجاست که غنچه های خیلی کوچک تشکیل شده اند. در این مرحله کمبود کلسیم در لیلیوم در واریته های حساس به لیف اسکرچ می تواند خطر ساز شود و اگر تمام غنچه های گیاه از بین نرود حتما تعداد زیاد از آنها از بین خواهند رفت.

پس در نتیجه در این مرحله باید تمام توان را بر این گذاشت که گیاه از لحاظ  دما، نور، رطوبت و تامین غذا بخصوص کلسیم دچار شوک نشود زیرا که فاکتور محیطی مثل مواردی که به آن اشاره کردم در هر 3 مرحله ی رشد لیلیوم متفاوت است. باید با توجه به ورود به مرحله سی روز دوم کشت برخی از عناصر لازم برای گل لیلیوم نیز محلول پاشی شود زیرا امید به آن است که ریشه دهی به خوبی انجام داده و برای تقویت گیاه نیاز هست که محلول پاشی کنیم و این محلول پاشی باید هنگام آبیاری صبح و قبل از طلوع آفتاب باشد.

در مورد اهمیت محلول پاشی می توان به پتاسیم اشاره کرد. با جدا شدن غنچه ها از انتهای ساقه و تشکیل شاخه و برگ جدید می توان از پتاسیم برای محلول پاشی در جهت افزایش کیفیت غنچه و بزرگ تر شدن آن استفاده کرد که خوب مهمترین مساله میزان دز این املاح در بخش محلول پاشی است زیرا دز بیش از حد گیاه لیلیوم را دچار مشکل جدی می کند.

خوب اگر کمی به عقب برگردیم به نقطه ای می رسیم که در آن غنچه ها کوچک هستند و باید از مرحله لیف اسکرچ عبود کنند. لازم به ذکر است پیاز های درشت گل لیلیوم که دارای کیفیت بالاتری نسبت به پیاز های سایز کوچک و متوسط هستند خود بیشتر در خطر لیف اسکرچ هستند. به طور مثال در لیلیوم اورینتال واریته ای بنام سوربون وجود دارد که رنگ گل این این واریته صورتی است.

اگر پیاز سایز کوچک آن کاشته شود در صورت وقوع لیف اسکرچ از بیماری های گل لیلیوم آسیب کمتری می بیند تا سایز بزرگ پیاز آن. در نتیجه برای تامین کلسیم باید تمام فاکتور های غذایی و محیطی را برای بستر کشت گل لیلیوم رعایت کنیم تا بتوانیم به سلامت از این مرحله عبور کنیم. لازم به ذکر است در پیاز سایز درشت لیلیوم قطر ساقه، برگ و غنچه بزرگتر است که در بازار ایران قیمت گل آن بالاتر از گل های سایز کوچک و متوسط است. پس از تشکیل غنچه های کوچک و حل مساله لیف اسکرچ غنچه های کوچک تشکیل شده در انتهای ساقه به وسیله شاخه های تشکلیل شده جدید جدا می شوند و ساقه اصلی با بالاتر رفتن ارتفاع به همین منوال غنچه و شاخه های دیگری را تشکیل می دهد.

میانگین رشد ارتفاع لیلیوم 110 سانتی متر است و هر پیاز به صورت میانگین 6-7 غنچه می دهد. در گل لیلیوم اورینتال غنچه ها در کنار ساقه اصلی تشکیل می شوند و در گل لیلیوم معمولی که به آن اسیاتک گفته می شود در انتهای ساقه تشکیل می شود. ارتفاع لیلیوم معمولی از انواع گل لیلیوم نسبت به اورینتال کم تر است و غنچه های آن بسیار کوچک تر از لیلیلوم اورینتال است و در بازار فروش طرفدار آنچنانی ندارد و می توان آنرا هم به صورت گلدانی و هم شاخه بریده به فروش رساند.

با جدا شدن غنچه ها و تشکیل آنها در کنار ساقه اصلی برگ های پایینی و ابتدایی گل لیلیوم زرد شده و می ریزند که این یک امر طبیعی است در این مرحله نیترات پتاسیم به همراه نیترات کلسیم پر مصرف ترین از لحاظ درصد کود در دستور غذایی گل لیلیوم هستند که گیاه را در رشد غنچه و قوی بودن ساقه و شاخه ها یاری می کنند در مصرف کود نیترات پتاسیم می توان از کود 36-12-12 نیز استفاده کرد که این کود هم اثر بسزایی در تشکیل غنچه های جدید و هم قوی تر شدن غنچه های قبلی دارد و نیز می توان از کود مایع وکسال کلسیم در کنار نیترات کلسیم استفاده کرد.

در کنار این 2 کود می توان از کود هایی نظیر 20-20-20 و 18-18-18 برای تقویت لیلیوم استفاده کرد البته مصرف این کود ها در دستور غذایی به همراه سایر کود ها در آبیاری صبح است اما در صورت احساس نیاز گیاه و ضعیف بودن آن می توان از این کود نیز در نوبت عصر در این مرحله کشت برای گیاه استفاده کرد قطعا این آبیاری نوبت عصر در صورت نیاز است و باید قبل از غروب آفتاب صورت بگیرد و مقدار آب آبیاری عصر باید کمتر از نوبت صبح باشد.

کودهای گفته شده شوری آب را به اندازه کود های نیتراته بالا نمی برند و از لحاظ شوری خطری برای گیاه نیستند اما باعث رطوبت بستر می شوند که می تواند برای ما دردسر ساز شوند پس حتما باید مقدار آبیاری نسبت به صبح کمتر باشد. در این مرحله که جذب عناصر مواد غذایی بسیار برای مهم است باید همیشه ریشه گیاهان رو چک کنیم زیرا ممکن است با افزایش رشد مقداری از ریشه ها از خاک بیرون باشند که باید آنها را تحت پوشش خاک قرار بدهیم.

در صورت تشکیل شدن غنچه در این مرحله وجود حشرات در گلخانه گل لیلیوم می تواند دردسر ساز شود. بنابر این برای جلوگیری از این آسیب می توانیم از ورق های رنگی که اغلب زرد و آبی هستند برای جذب حشرات استفاده کنیم و آنها را از بین ببریم و اگر حشرات زمینی و یا سایر موجودات در گلخانه وجود داشتند می توان از سم های مرتبط با آنها برای از بردنشان استفاده کرد که اکیدا توصیه می شود با بسته نگه داشتن گلخانه از بروز این صدمات جلوگیری کنیم.

سی روز دوم کشت لیلیوم اورینتال
سی روز دوم کشت لیلیوم اورینتال

سی روز دوم کشت از نظر بنده مرحله غنچه دهی و عبور از لیف اسکرچ نام دارد. می توانیم از محلول موجود در بازار برای افزایش اندازه غنچه مثل پروتوفول استفاده کنیم چون در بحث فروش لیلیوم اندازه غنچه ها و ارتفاع گیاه و کیفیت بالای آن مدنظر است و می توان از کود های مایع که دارای مواد آلی و معدنی و فرمول مناسب جهت کشت گل لیلیوم هستند استفاده کرد.

از طرفی با در نظر گرفتن یک روز آب خالی در هفته جهت ورود به بستر کشت گل لیلیوم می توان از کود مایع آزومین که دارای قابلیت فوق العاده ای برای فراهم کردن نیتروژن به فرم پروتئین و آمینواسید را داراست همراه آب خالی جهت تغذیه گیاه وارد سیستم آبیاری کرد و یا می توان در دستور غذایی لیلیوم در این مرحله کشت بجای ریز مغذی ها برای بهتر کردن عملکرد گیاه از اکوکوئل استفاده کنیم که همگی ریز مغذی هارا داراست که مصرف آن تاثیر به سزایی در رشد لیلیوم دارد در مرحله کشت سی روز دوم در صورت بروز هر گونه قارچ مخصوصا گیاهانی که نزدیکی پد کاشته شده اند می توان از قارچ کش رورال تی اس استفاده نمود.

در پایان سی روز دوم کشت گل لیلیوم (گل سوسن) خاطر نشان می کنم در کنار کرت ها میله هایی نصب شود که بتوان بوسیله آنها توری مناسب کشت لیلیوم را فراهم کرد و روی بستر کشت بر روی هر شاخه لیلیوم قرار داد. این کار باید صورت گیرد زیرا با تشکیل غنچه و جدا شدن غنچه ها و و افزایش وزن گیاه، خطر افتادگی گیاه و از بین رفتن آن محمتل است. نصب توری یک امر ضروری در کشت گل لیلیوم است و همواره باید مراقب این مساله بود که با توجه به عبور مواد غذایی از نوار های آبیاری قطره ای، خطر گرفتگی نوار آبیاری وجود دارد.

پس با بررسی دقیق منفذ ها می توان کشت موفقی داشت و اگر کشت لیلیوم در فصل زمستان در حال انجام باشد بهتر است پلاستیک هایی که هوای گرم را از هیتر منتقل می کنند روی زمین و مابین کرت ها باشند و جهت منفذ های آنها هم به سمت سقف گلخانه باشد و هم منفذهای کوچکی ایجاد شود که به بستر کشت لیلیوم هوای گرم را منتقل کنند که بتوان رطوبت بستر لیلیوم را کاهش داد. درجه حرارت گرمای هیتر باید به گونه ای باشد که هم دمای محیط گلخانه را برای گل  لیلیوم کم کند و هم باعث سوختگی گیاه نشود و در صورت بالا رفتن رطوبت در گلخانه در فصل زمستان بتوان از طریق پنجره های سقفی رطوبت را خارج کرد.

در مرحله سی روز دوم کشت در لیلیوم با افزایش مقدار آبیاری روی بستر کشت گل لیلیوم جلبک و یا علف هرز تشکیل می شود که باید همواره این جلبک ها و علف های هرز را از بین برد زیرا با رشدشان رقابت برای جذب مواد غذایی در خاک ایجاد می شود و این به گیاه لیلیوم اسیب میزند یا به طور مثال رشد علف هرز پیچک می تواند در دور ساقه لیلیوم شکل بگیرد و باعث آسیب دیدن گیاه ما شود.

پس بهتر است در گلخانه ای که گل لیلیوم در آن کشت می کنیم کف گلخانه کاملا پلاستیک کشیده شده باشد و روی پلاستیک سنگ ریزه (بادومی) قرار بگیرد و در صورت نبود همچین امکانی باید قبل از کشت علف هرز گلخانه را با سوزاندن و یا علف کش ها از بین برد.

شما عزیزان می توانید جهت مشاوره دستور غذایی این مرحله کشت از لیلیوم و مبارزه با لیف اسکرچ و افزایش رشد غنچه و قطر ساقه با بنده در تماس باشید.

در صورتی که شما هم با لیف اسکرچ مواجه شده اید و راهکاری برای مقابله با این مساله دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 1 میانگین امتیازات: 2]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy