کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

بهترین زعفران کدام است؟

2

محصول زعفران به راحتی قابل تقلب بوده و بخش اعظم زعفران موجود در بازار داخل ایران و یا بازار بین المللی به شکلی از انحاء در آن تقلب مستقیم با غیر مستقیم انجام می گیرد. در این مقاله به روش های ساخت زعفران تقلبی توسط سودجویان و تشخیص آن پرداخته و بعلاوه به پرسش اینکه بهترین زعفران کدام است خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

زعفران تقلبی با منشاء گیاهی

زعفران
زعفران

استفاده از گیاه گلرنگ، گل اشرافی یا همیشه بهار، ریزوم زردچوبه، کلاله ی ذرت و …. تقلب با منشاء گیاهی نامیده می شود، این نوع تقلب از گذشته تاکنون رایج بوده است.

معمولا کشاورز زعفران کار که با فقر و بدبختی و با امید و اعتقاد به اینکه خدا روزی دهنده است، اعتقادی که در دنیای امروز رنگ باخته و برخی از افراد در تولید و تجارت یک شبه می خواهند روزی خود را در بیاورند، کشاورز معمولا نقشی در زعفران تقلبی ندارد، مگر به اندازه چند دور نخ پیچیدن بیشتر به دور بسته زعفران که در ذیل به شرح آن می پردازیم.

ممکن است واسطه هایی که زعفران را از تولید کنندگان خرده پا زعفران از اقصی نقاط مناطق زعفران کاری و روستاهای دور دست و در حد چند گرم تا صد گرم، نیم کیلو، یک کیلو یا چند کیلو به صورت خرده خرده خریداری می کنند، ممکن است از سادگی و سلامت روستاییان سو استفاده نموده و به انحاء مختلف حتی سر زعفران کار بد بخت را کلاه بگذارند و حتی وزن زعفرانی که می خرند، دزدی نمایند، به عنوان مثال اکثر روستاییان ترازوی دقیق که وزن دقیق تا حد گرم را نشان دهد، ندارند.

در راستای پرسش بهترین زعفران کدام است باید بگویم اگر زعفران با ترازوی هندوانه فروشی وزن شود، حداقل در یک ترازو 10 تا 20 گرم خریدار زعفران می تواند دزدی کند، بدون آنکه آن پیر مرد یا پیر زن زعفران کار متوجه شود.

عمدتا این افراد، آفتاب نشین و از زیر کار در رو هستند و به اندازه سایر کشاورزان زحمت نمی کشن و احتمال هر گونه تقلب یا بد حسابی توسط این افراد وجود دارد. اگرچه ممکن است این نوع تقلب توسط بنگاه داران یا فروشندگان کلی تر زعفران در استان های زعفران خیز شناسائی شود، اما از آنجا که رابطه تنگاتنگ بین این عوامل در مجموع وجود دارد، با هم سازگاری دارند و نتیجه تقلب در زعفران تقلبی را به مصرف کننده منتقل می کنند.

اما نوعی از زعفران تقلبی وجود دارد که بسیار خطرناک تر است، تقلب با شیوه های بسیار پیچیده، نوین و مدرن، سازمان یافته و با امکانات بیشتر و برخوردار از دانش و تکنولوژی آزمایشگاهی یا افرادی که تخصصی دکتری یا فوق دکتری در شیمی مواد غذایی داشته باشند، انجام می گیرد.

در راستای پرسش بهترین زعفران کدام است در این حوزه باید توجه نمود که اگر محصول محصول زعفران برای مصارف دارویی خریده می شود، بایستی توسط افراد بسیار مطمئن و با تست آزمایشگاهی مدرن محصول زعفران به آزمایشگاه فرستاده شود و پس از اطمینان از سلامت محصول قبل و بعد از خرید نسبت به مصرف دارویی آن اقدام شود.

گل زعفران
گل زعفران

زعفران تقلبی با منشاء گیاهی برای این تقلب ممکن است با رنگ زعفران تکه هایی از پرچم های گل گیاه گلرنگ جدا و سپس رنگ آمیزی شود، اشکال اساسی این نوع زعفران تقلبی در کاربرد دارویی این است که افراد سودجو از رنگ های ساختگی سرطان زا، عمدتا برای رنگ کردن مواد دیگر با منشا گیاهی استفاده می نمایند.

تشخیص صحیح در حوزه زعفران تقلبی با منشاء گیاهی

در معرفی زعفران برای شناسایی اینگونه زعفران تقلبی باید یک گرم از زعفران را روی یک سطح تمیز شیشه ای براق ریخته و تک تک کلاله های زعفران که حالت گرزی دارند را شمرد، اگر تعداد این کلاله های گرزی شکسته کمتر از ده درصد کل رشته های کلاله زعفران در یک گرم باشد، زعفران فاقد تقلب از نوع با منشا گیاهی هست و اگر نه دارای تقلب است و باید از خرید آن اجتناب کرد.

زعفران تقلبی با افزودن نخ اضافی در نوع زعفران دختر پیچ

گاهی برخی از اعمال توسط زعفران کاران صورت می گیرد که نوعی تقلب و یا حرام کردن حلال است، در بسته بندی حدود 90 درصد زعفران به روش سنتی که به آن زعفران بسته یا دختر پیچ می گویند، معمولا برای اینکه عمل خشک کردن کلاله های متصل به خامه که در مجموع طولی حدود 5 تا 8 سانتی متر دارند به خوبی انجام و دسته بندی سنتی زعفران شکیل و زیبا انجام شود در یک دسته بندی کوچک با دقت و ظرافت خاص که فقط و فقط مخصوص سلیقه خوب سلیقه زعفران کاران ایرانی خصوصا بانوان است

این دسته بندی محصول زعفران که شامل همان کلاله سه شاخه با دم سفید رنگ متصل به آن یعنی خامه گل زعفران است به تعداد 1000 تا 1500 کلاله سه رشته، روی هم قرار می گیرد و برای اینکه به هم نریزد معمولا، نخی به دور دسته، بسته می شود.

این روش بسته بندی هنوز در زعفران دسته یا نوع زعفران مشهور به دختر پیچ در مراکز زعفران کاری کشور و خصوصا استان خراسان جنوبی وجود دارد.

اشکال اساسی در این حوزه زعفران تقلبی در بستن نخ به دور دسته دختر پیچ زعفران این است که رشته های کلاله دسته شده زعفران که وزن خشکی معادل ده تا بیست گرم بیشتر ندارند با یک دور نخ خیاطی هم قابل بسته شدن می باشد، اما برخی از زعفران کاران در هنگام جدا کردن کلاله های زعفران گلهای تر و دسته بندی رشته های تر کلاله زعفران به جای یک دور نخ، چند دور نخ اضافه کاموا که ضخیم تر می باشد، دور بسته ی تر کلاله زعفران می پیچند و یا از نخی برای زعفران تقلبی استفاده می کنند که خیلی ضخیم است و نیازی به چنین نخ ضخیم نیست.

نتیجه این زعفران تقلبی که به ظاهر خیلی وقیحانه نیست، اما باعث می شود که اگر در یک کیلو زعفران خشک صد دسته ده گرمی زعفران دختر پیچ باشد و در هر دسته فقط بین بیست تا سی سانتی متر از نخ خیاطی یا قالی بافی یا کاموا که هر سانتی متر آن حدود چهار تا هشت میلی گرم وزن دارد، در مجموع برای هر دسته زعفران دختر پیچ، حدود صد تا دویست میلی گرم و در هر کیلو دو تا بیست گرم تقلب آشکار صورت گرفته است.

زعفران تقلبی در حوزه قاطی کردن زعفران پوشال با زعفران نگین ممتاز

زعفران
زعفران

در این قسمت از مقاله و در جهت پرسش بهترین زعفران کدام است باید گفت برای مصارف و کاربردهای دارویی مصرف زعفران نگین ممتاز توصیه می گردد، این نوع زعفران پر حجم بوده و کلاله های آن کاملا سالم و درشتر از سایر کلاله های زعفران می باشد، در این حوزه عمده زعفران تقلبی به شکلی اتفاق می افتد که حتی اگر نمونه زعفران به آزمایشگاه ارسال شود از نظر حداقل قابل قبول کیفیت زعفران مشکلی نخواهد داشت، اما محصول زعفران مورد تقلب واقع شده اگرچه طبق معیارهای استاندارد مشکلی ندارد، اما از کیفیت عالی برخوردار نیست.

این نوع زعفران تقلبی سرگل پوشال که یک نوع زعفران درجه سه می باشد با زعفران نگین ممتاز مخلوط می گردد، این نوع تقلب باعث می شود تا در کاربردهای دارو و درمان از بهترین نوع زعفران استفاده نگردد، بدیهی است که بهترین نتیجه دارو و درمان از مرغوب ترین نوع زعفران خواهد گرفته شد و در این خصوص بایستی اطلاعات کامل وجود داشته باشد تا برای مصارف داروسازی و یا درمانی بهترین نوع زعفران خریداری شود.

زعفران تقلبی حاصل از مخلوط کردن رشته های نازک گوشت با رشته های کلاله زعفران

اگرچه این نوع زعفران تقلبی با منشا مواد آلی و خوراکی، شامل گوشت گوسفند از ناحیه راسته یا گوشت گوساله از ناحیه راسته یا ران در حد و اندازه هایی که از نظر قطر رشته ها در حد رشته های زعفران باشند و رنگ پذیر و خیلی ترد و شکننده کاری است که کمی مشکل است، اما توسط افراد ماهر و به شکلی انجام می شود که به راحتی تشخیص آن توسط افراد معمولی مقدور نیست.

قابل ذکر است از طریق انجام این تقلب ممکن است تا بیست درصد بر وزن زعفران از طریق غل و غش افزوده گردد. با توجه به اینکه انجام این تقلب زشت به کاهش کیفیت محصول زعفران ختم می گردد، استفاده از چنین زعفرانی نه تنها کاربرد دارویی ندارد، بلکه بنا به مشکلات بهداشتی این نوع زعفران باید سوخته شده یا دور ریخته شود و به هیچ وجه مناسب مصرف در جهت پرسش بهترین زعفران کدام است، نیست.

بهترین زعفران کدام است؟ اسپری یا قرص زعفران!!

در صورتی که نظارت دقیق و گسترده بر بازار اعمال شود و بستری از زعفران تقلبی فراهم نباشد می توان اطمینان پیدا کرد که اسپری یا قرص زعفران ممکن است تقلبی نباشد، در غیر این صورت در این دو محصول زعفران که به بازار عرضه می شود، می تواند تقلب بسیار گسترده و خطرناک برای سلامتی انسان اتفاق بیفتد، بنابراین برای مصارف دارو و درمان هرگز استفاده از قرص زعفران یا استفاده از اسپری زعفران توصیه نمی گردد.

سنگین نمودن وزن جهت ساخت زعفران تقلبی

گل زعفران
گل زعفران

در معنی زعفران گیاهی است که رطوبت استاندارد آن باید شش درصد باشد، اگر این مقدار رطوبت به هر روش و به هر منظور یا حتی غیر عمدی از شش درصد افزایش یابد از نظر وزنی تقلب صورت گرفته است.

افزایش ده درصدی وزن زعفران یعنی ایجاد 700 هزار تومان تا یک میلیون تومان تفاوت قیمت به ضرر مصرف کننده و اگر این تفاوت قیمت در سطح وسیع انجام پذیرد یعنی هفت میلیون تومان تا ده میلیون تومان در ازای محصول هر هکتار و برای سطح زیر کشت صد هزار هکتار در کل کشور، رقم تقلب این زعفران تقلبی به 700 میلیارد تومان تا 1000 میلیارد تومان بالغ می گردد. اما آیا نمی توان با 100 میلیارد تومان عوامل زعفران تقلبی را شناسایی یا از بروز ساده ترین تقلب ممکن پیشگیری کرد ؟

سنگین کردن زعفران با افزایش رطوبت می تواند راه فرار خوبی برای متقلبین باشد، چون می تواند به راحتی در موسسه های نظارتی یا محاکم غذایی اعلام نماید که این افزایش وزن عمدی نبوده است!!!!! به راحتی می توان با انبار نمودن زعفران در محل مرطوب به افزایش وزن زعفران دست یافت.

رایج ترین نوع زعفران تقلبی، افزودن رنگ های افزودنی به زعفران می باشد که با استفاده از رنگ های شیمیایی، خامه گیاه زعفران را رنگ کرده و با زعفران سالم مخلوط می نمایند که در ظاهر هیچگونه تفاوتی با زعفران سالم نشان نمی دهد و تنها از طریق روشهای آزمایشگاهی دقیق و آزمون های فیزیکی و شیمیایی می توان این نوع زعفران تقلبی را شناسایی کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 0 میانگین امتیازات: 0]
۲ نظرات
  1. سعيد می گوید

    خیلی وقت بود میخواستم فرق این مدل زعفران هاوو بدونم ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سپاس، متاسفانه زعفران تقلبی در بازار بسیار زیاد است و باید مراقب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy