کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش روش کاشت درخت میوه

0

پس از انتخاب منطقه و زمین و مشخص نمودن نوع درخت و محل کشت و فاصله ی آنها، باید هرچه زودتر به آماده کردن زمین و حفر گودال و کاشت درخت اقدام کنیم.

برای کاشت درخت در محل اصلی و احداث باغ میوه باید در قدم اول درخت مناسب را تهیه کنیم به طوری که درخت تهیه شده باید دارای شرایط زیر باشد:

  • درخت باید شیره دار و قوی باشد.
  • پوست درخت می بایست صاف باشد، درختانی که پوست آنها صاف نبوده و زبر می باشد و یا ریشه ی آنها ضعیف بوده و قدرت جذب مواد غذایی را از زمین ندارد و یا آفت زده می باشد، مناسب برای کاشت درخت میوه در باغ نیست.
  • خصوصیات ظاهری درخت به گونه ای باشد که به محض مشاهده، شناخته شود.
  • بر روی تنه و ساقه درخت آثار شکستگی یا زخم نباشد.
  • درخت بد شکل و دچار خمیدگی نباشد.
  • پیوند درخت نزدیک به ریشه باشد.
  • درخت از پایین ساقه، سه شاخه و دو شاخه نباشد.
  • برای جا به جا کردن درخت بهترین سن، دو سال پس از پیوند است.

در زمان جداسازی درخت، باید سعی نمود که ریشه های فرعی و موئی درخت قطع نشود و حتی المقدور باید ریشه ها را با مقداری خاک از زمین بیرون آورد و در صورتی که درختان باید به راه دور منتقل شوند، می بایست ریشه های درخت را در گونی، محکم پیچیده و گونی را مرطوب نمایند و در صورتی که هوا سرد بوده و خطر یخ زدن در میان باشد، نباید گونی را مرطوب نمود.

درخت میوه را باید پس از جداسازی، بلافاصله در محل اصلی کاشت زیرا در غیر این صورت ریشه ها در بحث آموزشی روش کاشت درخت در مجاورت هوا، رطوبت خود را از دست می دهند.

در صورتی که زمین هنوز آماده نشده باشد باید از درختان در خزانه نگهداری کرد به طوری که ریشه های آنها از خاک پر شده باشند.

آماده سازی زمین برای کاشت درخت

آماده سازی زمین برای کاشت درخت
آماده سازی زمین برای کاشت درخت

برای آماده سازی زمین برای کاشت درخت، پیش از هر کاری باید زمین را تسطیح کرد، زیرا اگر شیب زیاد باشد در اثر آبیاری درختان میوه و یا بارندگی زمین شسته شده و قسمت های بالا و ریشه ی درختان از خاک بیرون باقی می ماند و خاک ها در قسمت های پایین باغ جمع شده و درختان پایین تر را دچار خفگی می کند.

از طرفی، کود غذایی که در تمام باغ پراکنده است جمع شده و از دسترس درختان خارج می شود در نتیجه باید زمین را توسط لوازم باغبانی صاف نموده و نهرها را به موازات خطوط میزان و به طور تراز ایجاد کرد تا آب به ملایمت حرکت کرده و مانع آبرفتی زمین شود.

اگر زمین ما شکل هندسی نداشته باشد باید اول از یک طرف آن را گونیا کرد. ابتدا در گوشه ی زمین به وسیله ی دو میخ چوبی و مقداری نخ پرک، یک خط مستقیم کشیده و خط دیگر را عمود بر آن رسم می کنیم و به این طریق، دو ضلع زمین درخت کاری به دست می آید.

بعدا خطوط را بر حسب فواصلی که لازم داریم رسم کرده و به موازات ضلع دیگر که عمود بر ضلع اول است، خطوط دیگری رسم می کنیم که همدیگر را در نقاط معین، قطع می نمایند و یا محل آن نقاط را به وسیله میخ کوبی یا خاکستری و گچ علامت گذاری می نماییم.

برای آماده سازی زمین برای کاشت درخت باید دانست که قبل از علامت گذاری اگر زمین ما سخت است می بایست برگردان شود و گاهی اوقات لازم است پین برداری نمود تا زمین خوب نرم شده و عاری از سنگ و کلوخ گردد و پس از آنکه زمین عاری از سنگ شد، اقدام به کار کرد.

در هر صورت باید برای هر متر مربع سه کیلو کود حیوانی در نظر گرفته و ریخته شود و پس از آن حداقل به عمق 30 سانتی متر زمین شخم زده شود تا کود با خاک مخلوط گردد.

در آموزش روش کاشت درخت، باید در نظر داشت از سال اول تا 5 سال می توان زیر درختان میوه، پرورش سبزیجات و یا به عبارتی سبزی کاری را انجام داد و سپس باید علف های هرز و ریشه های آن را جمع آوری کرد و پس از آنکه زمین به شکل دلخواه آماده شد با یک شن کش آن را صاف کرده، به طوری که در چند خط قبل ذکر شد، جای درختان را بر حسب فواصلی که لازم است، علامت گذاری نمود.

حفر گودال و روش کاشت درخت میوه

پس از آماده کردن زمین و مشخص نمودن فواصل درختان، باید هرچه زودتر به حفر گودال برای کاشت درخت میوه اقدام نمود. عمق گودال نباید به اندازه ای باشد که ریشه به زور در آن جای بگیرد بلکه بهتر است روش کاشت درخت به گونه ای باشد که حتی الامکان عمق و قطر گودال تا اندازه ای باشد که ریشه درختان به راحتی در آن قرار گرفته و در آینده دچار آسیب نشوند.

عمقی که معمولا برای حفر گودال و کاشت درخت میوه اعمال می کنند در حدود 60 سانتی متر است و در خاک های عمیق اگر این میزان بیشتر شود، مناسب تر است.

روش های مختلف حفر گودال برای کاشت درختان میوه

  • حفر گودال در محوطه ای که درخت کاشته می شود: در این روش، غالبا از نیروی کارگری استفاده می شود و انرژی و وقت زیادی لازم است.
  • حفر گودال مانند نهرهای روباز در جهت درازای خطوط کاشت: در این روش با استفاده از وسائل موتوری کشاورزی و یا به وسیله نیروی کارگر می توان این کار را انجام داد.
  • حفر گودال در تمام قسمت های زمین یا زیر و رو گردن تمام زمین که همان طریقه پین برداری است که به آن اشاره شد و این روش کاشت درخت بهترین طریق می باشد و برای مخصوصا درختان قد کوتاه و پر حجم توصیه می شود و می توان این کار را با وسایل مکانیکی کشاورزی انجام داد.

جدول فاصله کاشت درختان میوه

جدول فاصله کاشت درختان میوه به شرح ذیل می باشد:

نام درخت / فاصله به متر

پرورش درخت سیب / 5 الی 7 متر
پرورش درخت گلابی / 5 الی 7 متر
پرورش درخت گیلاس و آلبالو / 5 الی 7 متر
پرورش بادام / 5 الی 7 متر
پرورش درخت زردآلو / 6 الی 8 متر
آلو و گوجه / 5 الی 6 متر
درخت گردو / 12 الی 15 متر
درخت هلو / 5 الی 6 متر
درخت پسته / 7 الی 9 متر
درخت انار / 2 الی 4 متر
پرورش درخت انجیر / 4 الی 8 متر

طرق مختلف کاشت درخت میوه

تعیین محل درختان بر روی زمین به چند طریق ذیل است:

  • طریقه چهارگوش (مربع): در این روش کاشت درخت، نهال را روی خطوط شمال و جنوبی به فواصل مساوی بین خطوط می کارند. در درختکاری به روش مربع، آبیاری و سایر عملیات مربوط به بنگاه داری و مراقبت از درخت، به آسانی و سهولت و بهترین شکل انجام می شود ولی در سطح معین، تعداد درختان کمتر از روش کاشت به طریق لوزی است و همچنین اگر فاصله درختان به اندازه کافی نباشد، سایه هر درخت مانع رشد درخت دیگر می شود.

در این روش هر درخت در گوشه مربع یا مربع مستطیل قرار می گیرد و تمام سطح باغ به وسیله راه های عمود بر یکدیگر از شرق به غرب و شمال به جنوب تقسیم می شود.

  • درخت کاری به طریق لوزی: در کاشت درخت میوه به روش لوزی هر درخت در گوشه ی یک لوزی قرار گرفته و سطح باغ به وسیله دو دسته از خیابان که نسبت به یکدیگر مایل هستند، تقسیم می شود.

از محاسن کاشت درخت میوه به این روش آن است که که اولا در سطح مساوی، تعداد درخت کاشته شده نسبت به نهال کاری مربعی بیشتر است و به علاوه، محل درختان در روی دو خط شرقی و غربی مجاور، به طور متناوب قرار گرفته و سایه درختی بر روی درخت دیگر قرار نمی گیرد و باعث عدم رشد و نامرغوبی میوه آن نمی گردد.

در هر هکتار چند درخت میتوان کاشت؟

تعداد درختان لازم در روش کاشت مربعی درختان میوه:

طول اضلاع مربع به متر / تعداد درخت

1 / 10000
2 / 2500
3 / 1111
4 / 624
5 / 400
6 / 276
8 / 156
10 / 100
12 / 68

تعداد درختان لازم برای سیستم کاشت ردیفی:

فواصل درختان به متر / در هزار متر مربع / در 2500 متر مربع / در هکتار

10*10 / 10 عدد / 25 / 100
10*8 / 12 تا 13 عدد / 31 / 125
8*8 / 15 تا 16 عدد / 39 / 156
6*8 / 21 عدد / 52 / 208
6*6 / 28 عدد / 69 / 278
5*6 / 33 عدد / 83 / 333
5*5 / 40 عدد/ 100 / 400
4*5 / 50 عدد / 125 / 500
4*4 / 62 عدد / 156 / 625
3*4 / 83 عدد / 208 / 833
2/5*4 / 100عدد / 250 / 1000
3*3 / 111 عدد / 278 / 1111

نکات مهم روش کاشت درخت

حال که متوجه شدیم چه درختی باید کاشته شود و زمین را برای آن تهیه کردیم و همچنین محل درخت در باغ در محل مناسب تعیین شد می بایست درخت لازم (به طور مثال پرورش درخت هلو) را انتخاب و تهیه کرده و آن را کاشت کنیم.

برای این منظور در آموزش روش کاشت درخت، در محل های تعیین شده گودال هایی به ابعاد مناسب حفر می نماییم و در زمان حفر گودال برای کاشت درختان میوه باید توجه داشته باشیم که که خاک رویی با خاک تحت الارضی مخلوط نشود.

عمق گودال بستگی به نوع زمین دارد اگر زمین خوب است یک متر کافی می باشد و اگر نوع بافت خاک گچی می باشد، باید یک متر و نیم خاک برداری نمود.

در محل های بادخیز پس از قرار دادن درخت در گودال باید یک قیم در وسط گودال قرار داد. طول قیم بنابر شکل و اندازه ی درخت از یک متر تا دو متر و نیم قابل تغییر است و پس از قرار دادن قیم، خاک سطح زمین را که آفتاب خورده و قابل کشت است را در انتهای گودال به شکل مخروطی ریخته و ریشه درخت را پس از آزمایش و اصلاح، بر روی آن خاک قرار می دهیم و مقداری از همان خاک را روی ریشه می ریزیم.

باید توجه کرد که ریشه ها را در تمام جهات انتهای گودال در این روش کاشت درخت می بایست، پخش کرد و باید توجه داشت عمق کاشت به طوری باشد که خاک از طوقه نهال و محل داغ خاک بیشتر از 3 الی 4 سانتی متر را بیشتر نپوشاند وگرنه درخت دچار خفگی شده و در آینده به بیماری پوسیدگی طوقه دچار خواهد شد.

برای این منظور در روش کاشت درخت از یک چوب که در مرکز آن یک بریدگی برای قرار دادن درخت در مرکز گود درست شده و طول آن به اندازه ای است که بیشتر از قطر چال درخت می باشد، به طور افقی و تراز در روی گود قرار می دهیم و درخت را طوری در دست نگه می داریم که طوقه ی آن به بریدگی تکیه کرده و طوقه در بیرون گود قرار بگیرد و یک نفر دیگر به تدریج خاک را بر روی ریشه افشانده و توسط پا آنرا سفت می کند..

سپس بقیه گودال را با خاک تحت الارضی پر کرده و پای درخت را توسط پا می فشاریم و با استفاده از یک آب پاش مقداری آب بر روی آن می ریزیم و در زمان ریختن خاک رویی در انتهای گودال، هر چند قبلا باغ را به مقدار کافی کود داده باشیم، در زمان کاشت درختان میوه نیز باید مقدار کافی کود و حتی المقدور کودهای فسفاته و پتاس دار که دیر، حل و جذب می شوند را به خاک اضافه کنیم، زیرا اولا چنانچه می دانیم درخت مدت مدیدی را باید در محل خود بماند و از طرف دیگر، کود دادن نزدیک به ریشه، امری سخت و دشوار است، ثانیا کودهای فسفاته و پتاسه در اثر قدرت جاذبه ی خود در سطح فوقانی باقی مانده و در اعماق به ریشه درخت نمی رسند.

بنابرین برای به دست آوردن درخت سالم و قوی و پرمحصول لازم است در زمان کاشت، مواد غذایی کافی در اختیار آن قرار داده شود. باید توجه داشت که در زمان کاشت درخت میوه، چنبره ی پیوند، هیچوقت زیر خاک نرود.

در پایان اگر شما عزیزان هم در زمینه روش کاشت درختان میوه، سوال و تجربه ای دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 14 میانگین امتیازات: 3.8]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy