کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش تصویری آبیاری گیاهان در مسافرت

0

آبیاری گیاهان در مسافرت نیازمند آشنایی با چندین تکنیک هوشمندانه است که در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن در ارتباط با آبیاری گیاهان در سفر، روش استفاده هر یک از این تکنیک ها و راه اندازی کامل آنها را تشریح خواهیم کرد، تا پایان همراه ما باشید.

اولین قدم استفاده از تکنیک های آبیاری گیاهان در مسافرت، تعیین نیاز آبی گیاهان اعم از گیاهان آپارتمانی کوچک و گیاهان آپارتمانی بزرگ می باشد در نتیجه پیشنهاد می شود قبل از سفر تعداد دفعات و میزان آبی که برای گیاه خود استفاده می کنید را در طی یک مدت زمان خاصی مشخص کرده و بر اساس آن نیاز آبی گیاه خود را در زمان سفر تامین نمایید زیرا آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی در مقاطع مختلف سال تغییره کرده و هم اکنون که در فصل سرد سال هستیم، نیاز آبی گیاهان کاهش پیدا کرده که به واسطه ی تبخیر کم تر آب از سطح خاک، گیاه مان نیاز کمتری به آب دارد.

آبیاری گیاهان در سفر
آبیاری گیاهان در سفر

بنابراین اگر مدت زمان سفر شما حدودا 4 الی 5 روز است، نیازی به فراهم کردن تکنیک های آبیاری گیاهان در مسافرت ندارید و تنها کاری که می بایست برای گیاه خود انجام دهید، سیراب کردن خاک از آب آبیاری است در نتیجه می توانید گیاه خود را با فاصله ی بیشتری از پنجره قرار داده تا میزان تبخیر آب کمی کاهش داشته باشد.

از سویی دیگر اگر احتمال غیبت شما از 5 الی 7 روز وجود دارد پیشنهاد می شود به جای به کار بردن تکنیک های آبیاری گیاهان در سفر، با اضافه کردن مقداری مالچ و یا سنگ ریزه روی سطح خاک، مانع از تبخیر آب شوید تا آب آبیاری مدت زمان بیشتری در دسترس ریشه ی گیاه آپارتمانی شما قرار بگیرد.

با این حال در صورتی که تمایل به انجام این کار دارید مراقب باشید سنگ ریزه ها به طور یکنواخت روی سطح خاک پخش شده و از طرفی محیط اطراف ساقه را در بر نگیرد زیرا در صورت اشتباه در انجام این کار ساقه ی گیاه آپارتمانی شما در معرض خطر پوسیدگی قرار خواهد گرفت.

هم اکنون در ادامه ی مقاله به معرفی روش های آبیاری گیاهان در مسافرت می پردازیم که در آن مدت زمان سفر شما بیش از 7 روز خواهد بود، با ادامه ی مقاله همراه ما باشید.

روش فیتیله اولین تکنیک آبیاری گیاهان در مسافرت

روش فیتیله اولین تکنیک آبیاری گیاهان در مسافرت
روش فیتیله اولین تکنیک آبیاری گیاهان در مسافرت

برای آبیاری گیاهان در مسافرت به روش فیتیله، تنها نیاز به یک ظرف آب و یک ماده ی جاذب دارید که اغلب افرادی که از تکنیک فیتیله برای آبیاری گیاهان آپارتمانی خود استفاده می کنند از موادی نظیر طناب، نخ بندهای لباس و فیتیله شمع استفاده می کنند.

از سویی دیگر در به کار بردن این تکنیک برای آبیاری گیاهلن در سفر می بایست ظرف مصرفی به اندازه کافی مقدار آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی را در خود جای دهد و در حالتی که قرار است چندین گیاه خود را به این روش آبیاری کنید تنها کافیست ظرف انتخابی بزرگ بوده تا حجم بیشتری از آب را در خود جای دهد.

با فراهم کردن وسایل تنها می بایست یک سر نخ و یا طناب را درون ظرف آب قرار دهید به طوری که سر نخ یا طناب دقیقا در انتهای ظرف قرار بگیرد زیرا در غیر این صورت تا پایان خشک شدن آب در ظرف، گیاه شما آبیاری نخواهد شد.

در مرحله ی بعدی سر دیگر نخ یا طناب را درون مخلوط خاک گیاه و انواع گل آپارتمانی خود قرار دهید به طوری که محل قرار گیری طناب در خاک، مزاحم ریشه ی گیاه آپارتمانی شما نشود.

سیستم قطره ای دومین روش آبیاری گیاهان در سفر

سیستم قطره ای دومین روش آبیاری گیاهان در سفر
سیستم قطره ای دومین روش آبیاری گیاهان در سفر

در سیستم قطره ای برای آبیاری گیاهان در سفر از یک بطری پلاستیکی و یا شیشه ای استفاده می شود.

در این روش آبیاری گیاهان در مسافرت پیشنهاد می شود برای آبیاری گیاهان آپارتمانی کوچک از ظرف یا بطری های کوچکتری استفاده شود زیرا میزان آب مصرفی این نوع گیاهان بسیار کمتر از گیاهان بزرگ می باشد.

پس از فراهم کردن بطری، چند سوراخ کوچک بر روی درب پوش آن ایجاد نمایید.

با طی شدن مراحل قبلی، بطری مذکور را از آب آبیاری پر کرده و درب پوش آن را محکم ببندید و سریعا بطری را به حالت برعکس در آورده و آن را در مخلوط خاک گلدان قرار دهید.

لازم به ذکر است در این روش می بایست اطمینان حاصل شود که تمامی منافذ درب پوش در مخلوط خاک و در محدوده ریشه ی گیاه قرار گرفته است.

به کارگیری این روش برای گیاهان آپارتمانی بزرگ نیز به آسانی امکان پذیر می باشد ولیکن برای انجام آن نیاز بیشتری به آب است که طبع آن می بایست از بطری های بزرگتری برای آبیاری گیاهان استفاده شود.

استفاده از وان حمام برای آبیاری گیاهان آپارتمانی

استفاده از وان حمام برای آبیاری گیاهان آپارتمانی
استفاده از وان حمام برای آبیاری گیاهان آپارتمانی

در این روش، بهترین آب برای گیاهان آپارتمانی توسط وان حمام تامین می شود. برای انجام این تکنیک آبیاری گیاهان در مسافرت تنها کافیست 10 الی 15 سانتر متر از عمق وان حمام را از آب مورد نیاز گیاه پر نمایید.

برای جلوگیری از خراشیدگی انتهای گلدان ها در این روش می توانید یک پارچه ی تمیز و مرطوب را کف وان حمام قرار داده تا از آسیب رسیدن به گلدان ها جلوگیری شود.

به کارگیری این تکنیک تنها برای گیاهانی که گلدان های آنها دارای منافذ زهکشی است کاربرد دارد در غیر این صورت انجام این روش به هیج وجه آب مورد نیاز گیاه شما را تامین نخواهد کرد.

به طور جد می توان گفت تمامی گیاهان آپارتمانی به جز برخی گونه ها که از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب می شوند، نیاز به نور غیر مستقیم خورشید دارند در نتیجه برای تامین نور مناسب آنها و جلوگیری از زردی برگ گیاهان آپارتمانی می بایست محل قرار گیری گیاهان به پنجره دسترسی داشته باشد تا نور مناسب چه برای گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما و چه برای گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما تامین شود و در صورتی که حمام خانه مجهز به پنجره نباشد انجام این تکنیک آبیاری گیاهان در سفر مناسب گیاه شما نخواهد بود.

ایجاد شرایط گلخانه ای از دیگر روش آبیاری گیاهان در مسافرت

ایجاد شرایط گلخانه ای از دیگر روش آبیاری گیاهان در مسافرت
ایجاد شرایط گلخانه ای از دیگر روش آبیاری گیاهان در مسافرت

ایجاد شرایط گلخانه ای برای گیاه این بستر را فراهم می کند تا آبی که در اثر تبخیر از خاک و تعرق گیاه تجمع یافته در محیط پلاستیکی جمع شده و طرف پایین چکه کند.

برای استفاده از این روش آبیاری گیاهان در مسافرت به تنها چیزی که نیاز دارید یک کیسه ی پلاستیکی شفاف است که می بایست به اندازه ای بزرگ باشد که بتواند به طور کامل در بر گیرنده بافت رویشی گیاه آپارتمانی شما باشد.

در این روش آبیاری گیاهان در سفر ابتدا خاک گلدان را به طور کامل از آب آبیاری سیراب کرده و سپس کیسه ی پلاستیکی را روی گیاه قرار دهید و با طی شدن مراحل قبلی، توسط یک نخ کیسه را نسبتا محکم ببندید.

آنجه که در به کار بردن این تکنیک مهم بوده آن است که به هیچ وجه نباید کیسه ی پلاستیکی شاخه و برگ گیاه را تحت فشار قرار داده و به آن آسیبی برساند.

هشدار: همانطور که اشاره شد به کارگیری این روش، شرایط گلخانه ای را برای گیاه آپارتمانی شما فراهم می کند در نتیجه توصیه می شود گیاه خود را در جایی که نور خورشید مستقیم است قرار ندهید زیرا در صورت انجام این کار درجه حرارت در داخل کیسه ی پلاستیکی بالا رفته و منجربه آسیب دیدگی های جبران ناپذیر گیاه شما خواهد شد.

سوالات متداول در آبیاری گیاهان در سفر

اکنون که تمامی تکنیک های آبیاری گیاهان در سفر را بررسی کردیم که به واسطه ی آن شما می توانید از مسافرت خود نهایت لذت را ببرید ممکن است در ارتباط با موارد گفته شده سوالاتی ذهن شما را متوجه خود کرده باشد که در ادامه ی مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

روش صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی آن است که مخلوط خاک را توسط آب آبیاری کاملا اشباع کرده و سپس اجازه دهیم که آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود و بعدا به محض خروج آب اضافی می بایست سریعا روند آبیاری گیاه متوقف کنیم.

از سویی دیگر برای آبیاری گیاهان در مسافرت شما می توانید آب را مستقیما وارد خاک کرده و یا اجازه دهید آب از طریق منافذ پایین گلدان جذب خاک گیاه شود (درست مانند روش آبیاری گیاهان توسط وان حمام).

صرف نظر از اینکه کدام روش آبیاری گیاهان در سفر را انتخاب می کنید می بایست سعی بر آن باشد که آب مصرفی به اندازه ای نباشد که خاک گلدان را به شدت غرقاب کند تا ریشه ی گیاهان پوسیده شده و از بین برود مگر آنکه گیاه شما طالب خاکی همیشه مرطوب بوده و از این بابت خسارتی شامل حال او نمی شود.

چه نوع گیاهانی خاک دائما مرطوب را ترجیح می دهند؟

گیاهان که تعداد برگ های آنها زیاد بوده و یا برگ های آنها به لحاظ ظاهری نازک می باشد، نیاز بیشتری به آبیاری دارند یعنی درست بر خلاف گیاهانی که برگ های آنها کم و گوشتی است.

چه عواملی بر میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی تاثیر می گذارد؟

عواملی که برای میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی تاثیر می گذارند شامل موارد زیر هستند:

  1. نوع گیاه
  2. اندازه و سن گیاه
  3. مرحله ی رشد (مهم در آبیاری گیاهان در مسافرت)
  4. اندازه و جنس گلدان
  5. شرایط داخلی خانه به لحاظ نور، رطوبت، دما، جریان هوا
  6. آب و هوای محل زندگی
  7. فصول سال

آیا استفاده از گلدان های خود آبیاری برای همه ی گیاهان مناسب است ؟

خیر همان طور که اشاره شد برخی از گیاهان آپارتمانی نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارند ولیکن برخی دیگر نظیر پتوس، دیفن باخیا، ارکیده، آنتریوم و …. نیاز به خاکی همیشه مرطوب ندارند در نتیجه این گیاهان به طور معمول تا یک هفته و حتی کمی بیشتر بدون آبیاری دوام خواهند داشت که این دوام در فصل زمستان با کاهش دما نیز بیشتر خواهد شد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد آبیاری گیاهان در سفر سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 1 میانگین امتیازات: 5]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy