کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آشنایی با چند گیاه و گل آبزی

0

همان طور که در مقالات قبلی آموزش گلکاری در سایت پرشیالرن اشاره شده است اولین وسیله برای ایجاد باغ و باغچه مناسب پس از تهیه زمین، آب کافی است و حقیقتا باغ بدون آب مانند کاخ یا عمارتی که درهای آن شیشه نداشته باشد، هیچگونه زیبایی و صفایی ندارد اما وجود آب تنها هم منظره یکنواختی را تشکیل می دهد که مشاهده مکرر آن خسته کننده است، برای به وجود آوردن تنوع بهتر است منابع آب هم مانند سنگ چینها و حاشیه ها با گل و گیاه تزئین شود بنابراین برای زیبایی استخر، حوض و نهر باغات می توان از گیاهانی که در آب رشد می کند، استفاده کرد که در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به آشنایی چند گیاه و گل آبزی می پردازیم که برای افزودن زیبایی به موارد گفته شده می توانید از آنها استفاده کنید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی گل نیلوفر آبی اولین گل آبزی

گل نیلوفر آبی

گل نیلوفر آبی Nymphaea جنسی از تیره نمفاسه ها که شامل 8 تا 10 گونه مختلف می باشد که همه آنها ماندنی و مقاوم به سرما هستند. این گیاه در آب رشد می کند و نیازی به خاک باغچه ندارد و برگهایش به شکل قلب با گلهایی بزرگ به رنگهای سفید، صورتی یا زرد بسته به واریته آن روی آب شناور می باشد.

انواع گل نیلوفر

  • نیلوفر سفید N.alba با گلهای سفید رنگ که در مرداد و شهریور باز می شود.
  • گل نیلوفر آبی زرد N.lutea با برگهایی به شکل قلب و گلهای زرد.
  • نیلوفر پیگمه N.pygmaea، گونه ای پاکوتاه با گلهای متعدد سفید که منشا اصلی آن کشور چین است.
  • دیگر انواع گل نیلوفر، واریته معطر N.odorata که منشا اصلی آن آمریکای شمالی بوده و رنگ گلهای آن سفید می باشد که در واریته ای دیگر از همین گونه، گلهایی به رنگ صورتی نیز دیده شده است.
  • نیلوفر سوئدی صورتی N.caspary که منشا اصلی آن کشور سوئد است.

در حوزه گل آبزی در مورد نیلوفر های آبی می توان گفت که تمام گونه های آن در ماه مرداد و شهریور گلدهی دارند و برای تکثیر آنها می بایست در فصل بهار ریشه های زیر زمینی آنها را تقسیم نمود علت آنکه به روش گفته شده گل نیلوفر آبی را تقسیم می کنند آن است که کاشتن بذر نیلوفر تا زمان گلدهی چهار سال زمان خواهد برد به همین دلیل در این موضوع، کمتر مبادرت به کاشتن بذر می شود مگر در حالتی که بخواهند واریته ی جدیدی را از آن به دست بیاورند.

بذر گل نیلوفر را پس از رسیدن بلافاصله باید در گلدانی که کاملا آب را از خود عبور می دهد کاشته و زیر آب گذاشت به طوری که دو سانتی متر از آب، روی آن را بگیرد. زمستان گلدان را یا در گلخانه سرد یا در کف حوض عمیق که بیم یخ زدن در آن وجود نداشته باشد، می گذارند و پس از آنکه بوته ها سبز شد، آنها را در گلدان دیگری نشا می کنند و سال دوم یا سوم برای همیشه آنها را در انتهای استخر یا حوض مورد نظر می گذارند.

اگر استخر یا محلی که در آن گل نیلوفر کاشته می شود لجن زار یا گِلی باشد می توان برای تکثیر گل نیلوفر آبی قطعه ای از ریشه ی گیاه را به سنگی بسته و آنرا به کف استخر یا محل مورد نظر انداخته که گیاه از همان جا سبز شود و برگ هایش به سمت بالای آب حرکت کند.

تمام گونه های نیلوفر در حوزه گیاه آبزی غیر از نیلوفر پیگمه که پاکوتاه بوده می بایست در حوض و استخر عمیق کاشته شود و تنها گل نیلوفر پیمگه است که آنرا در کنار آب می کارند. نکته قابل توجه در کاشتن این گل آن است که نباید آنرا در آبهای متحرک کاشت بلکه باید همیشه در آبهای ساکن و آفتاب رو که تابستان درجه حرارت آب به 20 تا 20 درجه سانتی گراد می رسد، بکارند.

معرفی گل آلاله آب دومین گل آبزی

گل آلاله آب Renoncule aquatique گونه دیگری از آلاله های ماندنی است که برگ هایش یا بریده بریده یا دارای دندانه های ریز بوده که گاهی در آب غوطه ور یا روی آب شناور بوده و گلهایش سفید رنگ است. این گل را فصل بهار به وسیله تقسیم ریشه یا تابستان با قلمه زدن از ساقه یا کاشتن بذرش پس از رسیدن (ماه تیر و مرداد) تکثیر می کنند، بذر آنرا در گلدان کاشته و گلدان را در آب می گذارند به طوری که دو سوم آن در آب باشد. این گیاه را می توان در استخر یا برکه هایی که عمق آن تا یک متر می باشد کاشت که از آن با گذشت زمان بوته های انبوهی تولید می شود.

شبدر آبی سومین گل آبزی

شبدر آبی

شبدر آبی Menyanthes trifoliata، گونه ای از تیره جنطیاناسه های ماندنی در حوزه گل آبزی است که ریشه اش در آب متحرک و برگ و گلهایش از آب بیرون می ماند. برگ های آن مانند برگ شبدر از سه برگ تشکیل شده و گلهایش کرک دار و سفید که به طور دسته ای در ماه های خرداد و تیر باز می شود. این گیاه را به وسیله تقسیم ریشه در بهار یا کاشتن بذرش در گلدان تکثیر می کنند و گلدانی را که در آن بذر کاشته شده است را باید در آب گذاشته تا همیشه مرطوب باشد و می توان گفت جای مساعد برای کاشتن بذر شبدر آبی، در کنار اسخترهاست.

گل نیلوفر هندی

گل نیلوفر هندی Nelumbium speciosum، گونه ای از تیره نیلوفرهای آبی ماندنی با برگهای پهن به قطر 35 سانتی متر و گلهای سفید خوشبو که دانه دانه روی ساقه هایی که از بین برگ های بیرون می آید، باز می شود. این گل در مناطق سرد و معتدل زمستان دوام نمی آورد و باید آنرا در گلدان کاشت و در زمستان به گلخانه گرم منتقل کرد و پس از خاتمه فصل یخبندان، دوباره آنرا بیرون آورده و در حوض، استخر و یا دیگر فضای مناسب آبی قرار داد.

معرفی گل اختر آبی پنجمین گل آبزی

گل اختر آبی Thalia alba، گیاه آبزی ماندنی است که از لحاظ ظاهر و بوته کمی شبیه به گل اختر و اصولا از بقایای تیره همان گل است و ساقه های آن که به ارتفاع یک متر می رسد مزین به برگهای تیره رنگ، بیضی شکل نوک تیز به طول متوسط 35 سانتی متر که هر ساقه منتهی به یک خوشه گل آبی یا قرمز می شود. این گیاه در حوزه گل آبزی در مناطق سردسیر زمستان، دوامی نداشته مگر آنکه آنرا در اعماق آب که یخ نزند، نگهداری کنند یا آنکه برای احتیاط آن را در حوض گلخانه گذاشته تا فصل یخبندان عبور کند و تابستان آن را در جاهای کم عمق که می بایست آفتاب گیر باشد، قرار دهند.

معرفی گل زرد مرغک

گل زرد مرغک Remonculus lingua، گونه ای از تیره آلاله های ماندنی است که عموما در زمین های مرطوب و هم سطح آب می روید. این گیاه غالبا یک ساقه بلند مزین به برگهای نوک تیز است که ارتفاع آن درمرحله ی گلدهی 80 سانتی متر شده و در انتها، منتهی به شش گل زرد پر رنگ می شود که بهار می توان ریشه آنرا تقسیم کرده و تکثیر نمود. از طرفی دیگر می توان آنرا توسط پیازچه های کوچکی که در محل تقاطع دمبرگ با ساقه بیرون می آید، تکثیر کرد.

در صورتی که تا به حال تجربه پرورش و نگهداری گیاهان و گل آبزی را داشته اید، در صورت تمایل می توانید تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کتاب گل کاری عملی
نوسینده: غلامرضا وزیری الهی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 0 میانگین امتیازات: 0]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy