کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

شرایط نگهداری و مراقب گل ارکیده، آبیاری ارکیده، نحوه گلدهی و کوددهی گل ارکیده

1
لیست مطالب

فراهم کردن شرایط نگهداری گل ارکیده و همچنین پرورش این گل فوق العاده زیبا در خانه کار بسیار آسانی بوده و برای شما زحمت چندانی ندارد.

برای ترغیب گل ارکیده به رشد حداکثری خود می بایست نور محل نگهداری گیاه در خانه، نور کامل اما غیر مستقیم خورشید و از سویی دیگر خاک گلدان دارای قدرت زهکشی بالا و حاوی مقدار کمی عناصر غذایی باشد.

از دیگر الزامات نگهداری ارکیده می توان به درجه حرارت و نحوه صحیح کوددهی گیاه اشاره نمود به طوری که برای حفظ سلامتی و افزایش رشد گل ارکیده بهتر است دمای محیط خانه همواره در محدوده 16 تا 24 درجه سانتی گراد باشد و از طرفی دیگر، گیاه ماهانه یکبار توسط کودهای ملایم و کامل نظیر کود کیوتن با نصف توان توصیه تولید کننده محصول تغذیه شود.

نحوه آبیاری گل ارکیده نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی گیاه دارد به شکلی که اگر میزان و دفعات آبیاری گیاه نامناسب و غیر اصولی باشد، ریشه و برگ های گل ارکیده آسیب دیده و شما خواننده گرامی این مقاله به زودی شاهد از بین رفتن گل محبوب خود خواهید بود.

اگر به تازگی گل ارکیده خود را خریداری کرده اید و علاقه مند هستید تا با نحوه هر چه بهتر پرورش و نگهداری گیاه خود آشنا شوید و یا هم اکنون جهت نگهداری گل ارکیده خود با مشکل روبرو هستید، پیشنهاد می کنیم با ادامه مقاله همراه ما باشید تا بتوانید سالیان سال از گیاه محبوب خود مراقبت کنید (حداقل هفت سال) و از پرورش آن نهایت لذت را ببرید.

برای نگهداری گل ارکیده در خانه به چه مقدار نور خورشید نیاز است؟

آموزش نگهداری گل ارکیده
آموزش نگهداری گل ارکیده

ارکیده از انواع گل آپارتمانی در شرایطی که با پنجره 2 تا 3 متر فاصله داشته باشد و نور آفتاب توسط پرده های شفاف برای آن فیلتر شود، بهترین راندمان یا رشد خود را خواهد داشت (پنجره های جنوبی و شرقی خانه برای نگهداری گیاه مناسب تر هستند).

اگر نور خورشید بسیار کم باشد، شما در درجه اول شاهد تیره تر شدن برگ گل ارکیده خود و سپس در صورت عدم درمان و احیای گیاه، مرگ کامل آن خواهید بود.

از سویی دیگر اگر نور محل نگهداری گل ارکیده در خانه زیاد باشد، برگ های گیاه دچار سوختگی شده و به مرور زمان از بین خواهند رفت در نتیجه اگر تمایل دارید روز به روز شاهد افزایش رشد گل ارکیده خود باشید، بهتر است برای تامین نور مناسب گیاه با دقت زیادی عمل کنید.

چه درجه حرارتی برای برای افزایش رشد گل ارکیده در خانه مناسب است؟

گل ارکیده گیاهی است که منشا نقاط گرمسیری و بارانی را دارد بنابراین به هیچ وجه جای تعجبی ندارد که گیاه علاقه مند به درجه حرارت های خنک باشد ( منظور از خنک هوای بسیار سرد نیست) بنابراین برای افزایش رشد گل ارکیده توصیه می شود دمای خانه همواره در محدوده 16 تا 24 درجه سانتی گراد باشد.

گل ندادن ارکیده، رشد نکردن ارکیده و همچنین لوله شدن برگ ارکیده هر سه از خسارات دمای نامناسب به گیاه شما هستند بنابراین اگرعشق و علاقه زیادی به گیاه خود دارید پیشنهاد بنده به شما این است که در صورت امکان دماسنج کوچکی را در کنار گلدان گیاه نصب کنید تا از آخرین تغییرات دمایی محل نگهداری گل ارکیده خود اطلاع کافی داشته باشید.

برای جلوگیری از نوسانات دمایی (تغییرات به یکباره دما) بهتر است گل ارکیده هرگز و هرگز در کنار سیستم های گرمایشی و سرمایشی و همچنین منافذ خانه (درب هایی که مدام باز و بسته می شوند) نگهداری نشود زیرا در صورت وقوع نواسانات دمایی، به گیاه شوکی بسیار خطرناکی وارد خواهد شد.

بهترین زمان و روش آبیاری گل ارکیده چیست؟

نگهداری گل ارکیده و میزان آبیاری گیاه
نگهداری گل ارکیده و میزان آبیاری گیاه

بهترین زمان برای آبیاری گل ارکیده از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا موقعی است که هفت سانتی متری سطح خاک گلدان خشک بوده و عاری از هرگونه رطوبتی می باشد.

از طرفی دیگر بهترین روش آبیاری برای نگهداری گل ارکیده آن است که میزان آب موجود به خوبی تمامی نقاط خاک گلدان را مرطوب کند (چپ، راست، بالا و پایین) و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آب دهی ارکیده متوقف شود.

برای آبیاری گل محبوب خود هرگز و هرگز برنامه ریزی مشخصی نداشته باشید (مثل زمانی که تصمیم می گیرد هر شنبه گیاه خود را با یک لیوان به خصوص آبیاری کنید) و همواره رطوبت سطح خاک را توسط انگشت اشاره دست بررسی کرده و تنها در صورت لزوم گیاه خود را آبیاری کنید.

ایران کشوری چهار فصل بوده و تغییرات آب و هوایی در آن بسیار، در نتیجه سرعت خشک شدن سطح خاک طی هر فصل با فصل دیگر متفاوت است با این حال قطعا بهتر خواهد بود آبیاری گیاه خود را تنها به زمان و روشی که اشاره شد انجام دهید.

زرد شدن برگ گل ارکیده و قهوه ای و سیاه شدن ریشه ارکیده (که به شرح کامل آنها در مقاله بیماری های گل ارکیده پرداختیم)، هر دو از خسارات آبیاری زیاد و نامناسب به گیاه شما هستند بنابراین در صورت آسیب دیدن گیاه، جهت احیا گل ارکیده خود اول میزان آبیاری آن را بررسی نمایید.

اما در این بخش نکات تکمیلی آبیاری گل ارکیده را با هم در ادامه خواهیم داشت.

چه ساعتی از روز برای آبیاری گل ارکیده مناسب است ؟

بهترین زمان برای آبیاری گل ارکیده از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی، صبح می باشد زیرا آبیاری زود هنگام سبب می شود که بستر گیاه بعد از گذشت چند ساعت از آبیاری خشک شود.

همچنین آبیاری ارکیده در زمان مذکور باعث می شود که گیاه در معرض بیماری های قارچی و باکتریایی قرار نگیرد. اگرچه در مقالات دیگر تاکید شده اما مجددا لازم به یادآوری است که تنها ریشه ی گیاه می بایست آبیاری شده و از غبارپاشی برگ های گیاه باید خودداری نمود.

در صورتی که برگ های گیاه غبارپاشی شده و مورد هجوم بیماری های قرار بگیرد، امکان تکثیر گل ارکیده وجود نخواهد داشت.

بهترین روش برای آبیاری ارکیده کدام است ؟

روش های زیادی برای آبیاری گل ارکیده وجود دارد اما باید توجه داشت که گیاه مورد نظر ما در چه مقطعی از رشد است و با توجه به مقطع رشد، میزان آبیاری می تواند متفاوت باشد.

اگر گل ارکیده مورد نظر را در گلدان مخروطی با زهکشی مناسب نگهداری می کنید، باید میزان آبیاری به گونه ای باشد که تمام ریشه های گل ارکیده خیس شود. علت اینکه می گوییم ریشه ها تماما باید مرطوب شوند آن است که جای جای ریشه بتواند آب جذب کند و انتقال هوا به ریشه ها خوب انجام شود.

بعد از گذشت پانزده دقیقه از آبیاری، از تخلیه آب در انتهای گلدان مطمئن شوید زیرا اگر آب به درستی و کامل از گلدان تخلیه نشود سبب تجمع املاح و نمک شده که می تواند به ریشه آسیب بزند.

هرگز از میزان آب زیاد و با شدت برای آبیاری ارکیده استفاده نکنید.

یکی از روش های آبیاری گیاه در صورتی که تنها فقط یک گلدان دارید آن است که گلدان را در سینک و یا گلدان بزرگتر که میزان آب مناسب دارد قرار دهید و بعد از گذشت پانزده دقیقه گلدان گل ارکیده را برداشته و اجازه دهید که زهکشی به صورت کامل انجام شود.

دیگر روش آبیاری که مدنظر خیلی از دوست داران گل ارکیده فالانوپسیس می باشد، استفاده از بطری کوچک آب است که همگان با آن آشنا هستند که به راحتی می توانید با تنظیم بطری با دقت بیشتری ریشه ی گل ارکیده فالانوپسیس را آبیاری نمایید.

در این روش به هیچ وجه قسمت های دیگر آبیاری نشده که خود این موضوع بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که در خاک گلدان گل ارکیده فالانوپسیس خود خزه مشاهده نمودید علت آن آبیاری بیش از حد بوده است و بهتر است خزه ها را کنده و آنها را دور بریزید زیرا خزه ها در جذب آب بسیار قوی هستند و همین امر باعث افزایش رطوبت در اطراف ریشه شده که صد درصد می تواند به گیاه آسیب وارد کند.

لازم به ذکر است در پرورش گل ارکیده در گلخانه از سیستم آبیاری قطره ای برای تامین رطوبت خاک گیاه استفاده می شود.

آب آبیاری برای گل ارکیده باید دارای چه درجه حرارتی باشد ؟

آبیاری گل ارکیده فالانوپسیس
آبیاری گل ارکیده فالانوپسیس

همواره آب آبیاری گل ارکیده باید ولرم باشد و در صورتی که دائما درجه حرارت آب آبیاری تغییر کند سبب ایجاد استرس در گیاه می شود.

هر چند وقت یکبار به گل ارکیده خود آب بدهیم ؟

در پاسخ به این سوال و در ارتباط با آبیاری ارکیده می بایست در درجه اول باید اجازه دهید که خاک گلدان گل ارکیده فالانوپسیس خشک (90 درصد خشک) شود و در صورتی که در منطقه ای که دارای آب و هوای مرطوب است زندگی می کنید گل ارکیده فالانوپسیس را حدودا هر 10 روز آبیاری نمایید و این موضوع در حالتی می باشد که مخلوط خاک گلدان گل ارکیده فالانوپسیس از کوکوپیت، کوکوچیپس و پرلیت باشد و در صورتی که در منطقه ای زندگی می کنید که دارای آب و هوای خشک است حدودا هفته ای یکبار آبیاری گل ارکیده کافی است.

چه فاکتورهای در آبیاری گل ارکیده مهم هستند ؟

آبیاری ارکیده فالانوپسیس
آبیاری ارکیده فالانوپسیس

زمانی که مخلوط گلدان گل ارکیده فالانوپسیس از ذرات کوچک (پرلیت) تشکیل شده باشد طبیعتا ظرفیت نگهداری آب در مخلوط خاک گلدان بالاتر خواهد بود.

در زمانی که در مخلوط گلدان پرلیت نباشد و تنها کوکوپیت و کوکوچیپس وجود داشته باشد ظرفیت نگهداری آب نسبت به حالتی که پرلیت وجود دارد پایین تر خواهد بود و در نتیجه زهکشی بیشتر شده و می تواند مدت زمان آبیاری ارکیده تغییر کند. پس بهترین حالت حضور همزمان هر سه مورد گفته در مخلوط گلدان است.

دیگر فاکتور مهم در مدت زمان آبیاری گل ارکیده فالانوپسیس اندازه گیاه و سایز گلدان مناسب ارکیده است. وقتی که گلدان ارکیده کوچک باشد حتما زمان آبیاری نسب به زمانی که گلدان بزرگ تر است، کوتاه تر می شود زیرا ظرفیت نگهداری آب در گلدان کوچک تر کمتر بوده و زود تر خشک می شود.

آبیاری ارکیده فالانوپسیس
آبیاری ارکیده فالانوپسیس

دیگر فاکتور مهم در آبیاری تمامی انواع گل ارکیده قطر و اندازه ساقه است، به این دلیل که ساقه های بزرگ و قطور ظرفیت نگهداری آب بیشتری دارند و در مقابل کم آبی مقاوم تر هستند و خود این عامل مهم در مصرف آب توسط گیاه است.

اما در آبیاری ارکیده فالانوپسیس با اینکه گیاه در مرحله غنچه دهی دارای ساقه ی بزرگ و قطور است اما همواره نیاز به رطوبت محیطی و بستری داشته و نمی توان انتظار تحمل کم آبی را در گیاه خود داشته باشیم. لذا قابل ذکر است که گل ارکیده فالانوپسیس کوچک تر نیاز آبی کمتری دارد.

سایر عواملی به جز موارد گفته شده برای نگهداری گل ارکیده وجود دارند که می توانند دفعات آبیاری گل ارکیده فالانوپسیس را تغییر دهند که در ادامه مقاله به آنها اشاره خواهد شد:

  • درجه حرارت بالا
  • رطوبت کم
  • وجود تهویه بالا در اطراف گیاه
  • مرحله رشد روشی
  • گلدهی گیاه

چگونه متوجه شویم ارکیده نیاز به آبیاری دارد ؟

تا به حال مواردی اشاره شده است که در آبیاری گل ارکیده اثر گذار هستند و بررسی دقیق تر زمان آبیاری را در ادامه به صورت کارآمدتر و حرفه ای تر بررسی خواهم کرد.

بهترین زمان آبیاری ارکیده زمانی است که به مخلوط گلدان نگاه می کنید و سطح رطوبت را می سنجید.

می توانید با استفاده از انگشت دست و وارد کردن آن تا 2.5 سانتی متری به روی خاک متوجه شوید که گیاه نیاز به آبیاری دارد یا خیر، به طوری که اگر انگشت دست شما دارای رطوبت نبود و رطوبتی را حس نکردید می توانید گیاه خود را آبیاری کنید و حتی می توانید با قرار دادن یک تکه چوب باریک به مدت پانزده دقیقه از این موضوع اطمینان حاصل نمائید.

دیگر روش سنجیدن نیاز گیاه به آب، وزن گلدان است. به این ترتیب با یک بار آبیاری صحیح وزن گلدان را در حالتی که آبیاری شده و نشده، یادداشت کنید و بعد از گذشت چند روز با تطبیق دادن به وزن های یادداشت شده می توانید گل ارکیده فالانوپسیس خود را آبیاری نمایید.

چه زمانی می توان گفت آبیاری ارکیده به خوبی انجام شده است ؟

آبیاری ارکیده فالانوپسیس
آبیاری ارکیده فالانوپسیس

زمانی که گل ارکیده فالانوپسیس دارای برگ های صاف و محکم و سبز رنگ است می توان گفت که آبیاری گل ارکیده صحیح انجام شده است و به همین ترتیب ریشه های سالم و محکم، که البته در سلامت ریشه ها گفت که در طول دوران رشد ریشه ها باید سبز و یا سرخابی باشند و این علامت سالم ریشه های گل ارکیده فالانوپسیس است.

به صورت کلی می توان گفت ارکیده زمانی که خوب آبیاری شده باشد سالم و پر جنب و جوش به نظر می رسد و این موضوع در حالتی که گل ارکیده فالانوپسیس در استراحت است نیز صدق می کند و در طی استراحت همیشه باید سالم به نظر برسد.

لازم به ذکر است برای پویایی بیشتر می بایست در زمان آبیاری ارکیده از کود مناسب گل ارکیده نظیر کود کیوتن نیز استفاده کرد تا کیاه دچار کمبود عناصر غذایی نشود.

در ارتباط با آبیاری ارکیده از طرفی هم، برگ های افتاده و پژمرده با لکه های زرد رنگ و قهوه ای روی برگ در صورتی که گیاه در جای درستی از لحاظ نوری قرار دارد می تواند نشان دهنده ی آبیاری بیش از حد باشد و از طرفی ریشه های خاکستری و سیاه و پوست پوست شده، نشانه کم آبی گل ارکیده فالانوپسیس است.

روش صحیح استفاده از کود در آب آبیاری ارکیده چیست؟

قطعا زمانی که کود کامل را در آب آبیاری گل ارکیده حل می کنید و در اختیار گیاه قرار می دهید، ارکیده ی شما سرحال تر خواهد بود با این حال در تغذیه و تقویت گل ارکیده می بایست به این نکته ی مهم توجه داشت که استفاده بیش از حد کود شیمیایی، گیاه را در معرض خطرات جبران ناپذیری قرار می دهد.

بنابراین پیشنهاد می شود از کودی استفاده کنید که مخصوص گل ارکیده می باشد زیرا کود ارکیده با سایر کودهای دیگر گیاهان آپارتمانی تفاوت دارد.

برخی از افراد توصیه می کنند ماهانه یکبار از کود مناسب برای تغذیه و تقویت گل ارکیده در فصل رشد استفاده شود ولیکن از نظر بنده که سال ها در حوزه ی پرورش گل ارکیده در گلخانه فعالیت می کنم بهتر است کود مصرفی ماهانه ی ارکیده تقسیم بر سه شده و هر 10 روز یکبار در آب آبیاری گل ارکیده حل و در اختیار گل ارکیده قرار بگیرد.

یادمان نرود بستر خاک اغلب گل های ارکیده ی موجود در بازار ایران مخلوطی از کوکوپیت، کوکوچیپس و پرلیت است در نتیجه به علت درشت بودن این نوع مخلوط خاک، کود مصرفی در حالتی که ماهانه یکبار مصرف شود به مدت زیادی در محدوده ی ریشه نخواهد بود و با آبیاری بعدی گیاه از انتهای گلدان خارج می شود در نتیجه مصرف کم ولیکن زود به زود کود با غلظت ملایم بهترین نتیجه را برای ارکیده ی عزیز شما به ارمغان می آورد.

آیا می توان از آب آبیاری گل ارکیده برای غبارپاشی گیاه استفاده کرد؟

غبارپاشی گل ارکیده تنها در شرایطی مجاز است که در اطراف گیاه همانند زندگی آن در طبیعت تهویه مناسب وجود داشته باشد در غیر این صورت غبارپاشی گیاه با آب آبیاری ارکیده سبب تجمع رطوبت روی بافت رویشی گیاه شده که در نهایت آن بستر مناسب برای هجوم قارچ ها به گیاه فراهم می شود در نتیجه به علت شرایط سخت ایجاد تهویه در خانه پیشنهاد می شود هرگز گیاه خود را غبارپاشی نکنید.

در پایان اگر سوال و مشکلی در رابطه با آبیاری گل ارکیده فالانوپسیس دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

همچنین اگر تجربه ای در آبیاری ارکیده فالانوپسیس داشته و یا روش دیگری برای اینکار در نظر دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

چه خاکی برای گل ارکیده مناسب است؟

ارکیده گیاهی نیست که بتواند با تمامی خاک های گلدانی سازگار شود در نتیجه برای جذب بهتر رطوبت و جلوگیری از پوسیدگی ساقه ارکیده و ریشه های گیاه بهتر است خاک گلدان سبک و دارای قدرت زهکشی بالا باشد.

بهترین ترکیب خاک برای نگهداری گل ارکیده مخلوط کوکوپیت، پرلیت و پیت ماس است (50 درصد کوکوپیت + 40 درصد پیت ماس + 10 درصد پرلیت).

مخلوط خاک پیشنهادی به واسطه پیت ماس توانایی تامین عناصر غذایی را برای گیاه داشته و به علت دارا بودن کوکوپیت، به خوبی آب اضافی را از انتهای گلدان خارج می کند.

نقش پرلیت در این خاک پیشنهادی، تهویه یا گردش هوا مابین ذرات خاک است زیرا ریشه های ارکیده برای افزایش راندمان کیفی به اکسیژن نیاز دارند.

  • چگونه متوجه شویم خاک گلدان گیاه مناسب نیست؟

اگر پس از آبیاری گل ارکیده مشاهده می کنید که آب بلافاصله از انتهای گلدان خارج می شود و یا 40 ثانیه به حالت راکد روی سطح خاک باقی می ماند، در نظر خود داشته باشید که خاک موجود به هیچ وجه برای نگهداری گیاه مناسب نیست و در آینده ای نه چندان دور، این موضوع گریبان ارکیده شما را خواهد گرفت.

بسیاری از تولید کنندگان گل ارکیده برای کسب سود بیشتر از خاک مناسبی برای گلدان گیاه استفاده نمی کنند بنابراین با توجه به روش تشخیصی که اشاره شد اگر مشاهده می کنید که خاک گلدان مناسب نیست، فورا خاک گیاه را تعویض کنید (اگر گل ارکیده شما هم اکنون در دوران گلدهی به سر می برد بهتر است خاک گلدان را پس از اتمام گلدهی گیاه تعویض کنید).

آیا ارکیده برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت دارد؟

همان طور که در چند خط بالاتر اشاره شد؛ گل ارکیده بومی مناطق گرمسیری و بارانی است و در پاسخ به پرسش مطرح شده می توان گفت بله، ارکیده برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت دارد.

برای افزایش رطوبت محیط گیاه، ارکیده را به هیچ عنوان با آب اسپری نکنید مگر آنکه بعد از غبارپاشی، اطراف گیاه تهویه ملایم وجود داشته باشد در غیر این صورت بیماری های قارچی مختلفی به گیاه هجوم آورده و سریعا ارکیده شما را از بین خواهند برد زیرا همان طور که اطلاع دارید قارچ ها در محیط های مرطوب رشد و نمو می کنند.

به طور کلی اسپری کردن گیاه با آب تنها برای چند ساعت رطوبت محیط اطراف ارکیده را افزایش می دهد و این موضوع در حالیست که گیاه در تمام 24 ساعت شبانه روز نیاز به رطوبت محیطی دارد از این رو برای نگهداری گل ارکیده پیشنهاد می شود در صورت امکان توسط دستگاه بخور رطوبت محیط اطراف گیاه را افزایش دهید.

در صورت عدم دسترسی به دستگاه بخور می توانید برای حفظ شادابی و افزایش رشد گل ارکیده خود ظرف آبی را کنار گلدان گیاه قرار دهید تا با تبخیر آب داخل ظرف، رطوبت اطراف گیاه محبوب تان افزایش پیدا کند.

چه کودی مخصوص ارکیده بوده و چگونه از آن استفاده نماییم؟

ارکیده از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیاز چندانی به تغذیه ندارد و همین قدر که گیاه ماهانه یکبار توسط کودهای کامل و متعادل تقویت شود (البته با نصف دوز توصیه تولید کننده کود)، برای گیاه کافی خواهد بود.

همان طور که قبلا در مقاله کود مناسب گل ارکیده اشاره شده است اگر میزان استفاده از کود مخصوص ارکیده زیاد باشد، محیط خاک مملو از نمک های اضافی شده و ریشه های گل ارکیده دچار علائم سوختگی می شوند و در این حالت چون ریشه های گیاه آسیب دیده هستند در جذب رطوبت و عناصر غذایی موفق عمل نکرده و به طور کلی گیاه با مشکلاتی جدی مواجه می شود.

از سویی دیگر اگر میزان استفاده از کود مخصوص ارکیده بسیار کم یا ناچیز باشد، برگ های گیاه ترک خورده و شما شاهد رشد نکردن گل ارکیده و همچنین گل ندادن آن خواهید بود.

بهترین کود برای نگهداری گل ارکیده کودی است که تمامی عناصر ریز و درشت مغذی را برای ادامه چرخه حیات و رشد سریع ارکیده داشته باشد و از طرفی دیگر PH آن در حد متعادل باشد تا محیط خاک اسیدی و یا قلیایی نشود و عناصر غذایی روی جذب یکدیگر اثر منفی نگذارند.

از جمله کود مخصوص گل ارکیده می توان به کود کیوتن اشاره نمود که در صورت تمایل شما عزیزان می توانید آن را به صورت آنلاین از فروشگاه اینترنتی سایت پرشیالرن خریداری نمایید.

چه زمانی برای تعویض گلدان ارکیده مناسب است؟

گل ارکیده از گیاهان یا گل های آپارتمانی سریع الرشد محسوب نمی شود از این رو بهتر است برای نگهداری گل ارکیده خود، گلدان گیاه را هر دو سال یکبار تعویض کنید (جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله تعویض گلدان ارکیده را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید).

در طی دو سال اگر مشاهده کردید که ریشه های هوایی گل ارکیده از گلدان خارج شده اند، به هیچ وجه نگران نشوید زیرا می توانید روزانه توسط آب فشان آنها را اسپری کرده و رطوبت لازم را برای آنها فراهم کنید (به شکلی که ریشه ها کاملا سبز شوند) فقط فراموش نکنید که پس از غبارپاشی ریشه ها، حتما تهویه ملایم اطراف گیاه وجود داشته باشد.

چه نوع گلدانی برای نگهداری گل ارکیده مناسب است؟

جنس گلدان برای نگهداری گل ارکیده
جنس گلدان برای نگهداری گل ارکیده

گلدان مناسب برای نگهداری گل ارکیده می بایست دارای منافذ خروج آب (زهکش) و جنس آن از پلاستیک شفاف باشد تا نور خورشید به راحتی از آن عبور کرده و بر ریشه های گل ارکیده بتابد.

ریشه های گل ارکیده به دلیل داشتن کلروفیل می توانند در افزایش رشد ارکیده نقش موثری داشته باشند زیرا آنها توانایی فتوسنتز و تامین انرژی را برای گیاه دارند با این حال اگر گلدان گیاه شفاف نیست اصلا نگران نشوید و تنها اطمینان حاصل نمایید که خاک گلدان مناسب بوده و روش آبیاری گیاه بر اساس اصولی صحیح پیش می رود.

دلیل هجوم بیماری های قارچی به گیاه چیست؟

زمانی که به بهترین نحو ممکن از ارکیده خود مواظبت کنید، به هیچ عنوان گیاه شما درگیر بیماری های قارچی و یا عفونی نخواهد شد.

بیماری های قارچی فقط زمانی که آبیاری گیاه غیر اصولی باشد و همچنین بعد از اسپری کردن برگها تهویه ای وجود نداشته باشد، به گیاه حمله ور خواهند شد.

در زمان هجوم بیماری ها چه کاری انجام دهیم؟

اگر مشاهده می کنید ریشه های گل ارکیده سیاه، قهوه ای و یا زرد شده اند در نظر خود داشته باشید که علت این موضوع آبیاری بیش از حد گیاه بوده است (برخی اوقات ممکن است آبیاری صحیح باشد اما چون خاک گلدان مناسب نیست، رطوبت زیادی را در خود نگه می دارد) در نتیجه شما می بایست گیاه را به طور کلی از گلدان خود خارج کرده و ریشه های ناسالم آن را تا نقطه سالم برش دهید (قبل از برش ابزار آلات خود را با الکل ضدعفونی کنید).

پس از برش ریشه ها، به نقاط سالم باقی مانده مقداری دارچین بزنید و سپس گیاه را در خاک تازه و یا جدید بکارید.

هم اکنون که صحبت از برش و یا هرس ریشه های ارکیده شده است این نکته مهم را هم اضافه کنم که چون ریشه ها کوتاه تر شده اند و کارایی سابق را ندارند بهتر است در آبیاری گیاه و همچنین استفاده از کود مخصوص ارکیده با دقت بیشتری عمل کنید زیرا هم جذب رطوبت و هم جذب عناصر غذایی مانند سابق نخواهد بود.

از علائم قارچی شدن برگ های ارکیده می توان به پیدایش لکه های زرد، سیاه و قهوه ای رنگ روی برگ های گیاه اشاره نمود که این لکه ها توسط هاله ای زرد رنگ احاطه شده اند (لکه ها غوطه ور در آب هستند) و در این وضعیت در صورت عدم درمان و احیا گل ارکیده، گیاه شما به طور کلی از بین خواهد رفت زیرا بیماری سریعا به نقاط دیگر گیاه پخش خواهد شد.

در این مقطع زمانی برای نگهداری گل ارکیده پیشنهاد می شود مقداری قارچ کش اوکسی کلرور مس را در آب حل کنید و روی نقاط سالم و آلوده گیاه اسپری نمایید و در صورتی که مشاهده کردید بیماری پیشرفتی نداشت، می توانید با خیالی آسوده برگ های آسیب دیده گیاه را هرس کنید (در صورت مشاهده پیشرفت بیماری 10 روز بعد مجددا از قارچکش مذکور استفاده نمایید).

چگونه با آفات گل ارکیده مقابله کنیم؟

با توجه به آنکه نگهداری گل ارکیده در خانه می باشد، احتمال آنکه آفات به گیاه هجوم بیاورند بسیار پایین است با این حال احتمال حمله آنها صفر نبوده و می بایست برای حفاظت از گیاه آماده هر اقدامی بود.

بهترین روش پیشگیری از هجوم آفات آن است که ماهانه یکبار برگ های ارکیده خود را با شامپوهای بدون اسانس (شامپو بچه) شستشو دهید و سپس پس از نظافت اگر مشاهده کردید که آثار شامپو همچنان روی برگ های گیاه باقی مانده است می توانید پس از چند ساعت، مجددا بافت رویشی گیاه را با آب ولرم شستشو دهید.

در زمان شستشو یک مقوا یا مقداری روزنامه باطله را روی خاک گلدان بگذارید تا آب به درون خاک مناسب ارکیده نفوذ نکند.

آفات و یا حشرات موذی با اتصال به برگ های زیبای ارکیده از آب و مواد غذایی داخل آنها تغذیه می کنند و به واسطه همین موضوع از خود ماده چسبناک یا عسلک مانند را ترشح کرده که در صورت عدم نظافت، برگ های گیاه به شدت آسیب خواهند دید.

اگر روی برگ های گیاه خود سوراخ های نامنظم و همچنین لکه های زرد و قهوه ای رنگ عسلک مانند را مشاهده می کنید که این لکه ها بر خلاف مورد قبلی غوطه ور در آب نیستند، در نظر خود داشته باشید باعث و بانی تمامی این مسائل آفات هستند از این رو برای درمان ارکیده پیشنهاد می شود توسط یک پارچه تمیز و مرطوب لکه های آلوده را از روی برگهای گیاه خود پاک کنید و سپس در صورت مشاهده آفات آن ها را با سم مالاتیون از بین ببرید ( در پرورش گل ارکیده در گلخانه نیز برای از بین بردن آفات از سم مالاتیون استفاده می شود).

بهترین روش تکثیر گل ارکیده چیست؟

بهترین روش تکثیر ارکیده آن است که پس از گلدهی گیاه درست زمانی که ارکیده دارای گیاهچه های کوچک دو برگی است (باید ریشه های گیاهچه حداقل هفت سانتی متر باشند)، گیاهچه ها را توسط ابزار آلات تیز جدا کرده و هر یک را به صورت جداگانه در گلدان کوچک با خاک مناسب کاشت (پس از کاشت گیاهچه ها، آنها را در کنار گیاه مادری نگهداری کنید).

آنچه که اشاره شد روشی برای تکثیر و نگهداری گل ارکیده فالانوپسیس بود و در صورتی که هم اکنون از گل ارکیده وندا، ارکیده دندروبیوم و یا ارکیده سیمبیدیوم نگهداری می کنید می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر برای تکثیر گیاه تان، مقاله تکثیر گل ارکیده را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

پس از پایان گلدهی ارکیده چه کاری انجام دهیم؟

پس از پایان گلدهی ارکیده می بایست به دنبال یک گره در زیر پایین غنچه گیاه باشید و سپس دو سانتی متر بالاتر از این گره، ساقه گیاه را برش دهید تا چند وقت بعد مجددا شاهد افزایش رشد گیاه و گلدهی آن باشید.

سوالات متداول در ارتباط با شرایط نگهداری گل ارکیده

در ادامه مقاله به چند سوال مهم و رایج در ارتباط با نگهداری گل ارکیده می پردازم زیرا بسیاری از افرادی که ارکیده را در خانه خود پرورش می دهند با مشکلاتی که در ادامه مقاله به آنها پاسخ خواهم داد دست و پنجه نرم می کنند.

عمر گل ارکیده چقدر است؟

عمر گل ارکیده از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی بسیار طولانی است و اگر تمامی شرایط نگهداری گل ارکیده در خانه عالی باشد، این گل محبوب حداقل برای 10 سال مهمان خانه شما خواهد بود.

دوران گلدهی ارکیده چقدر است؟

محبوب ترین و معروف ترین واریته ارکیده، فالانوپسیس می باشد که به طور معمول 2 الی 4 ماه گلدهی دارد.

در خرید گل ارکیده به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • نکات مهم خرید گل ارکیده به شرح زیر است:

برگ های گیاه باید سبز روشن و هیچ آثار مخربی روی آنها وجود نداشته باشد.

ریشه های گل ارکیده می بایست محکم و ضخیم و همانند برگها، روی آنها لکه های آسیب دیدگی وجود نداشته باشد (بهتر است ارکیده انتخابی دارای گلدان شفاف باشد تا بتوانید به آسانی از سلامتی ریشه های اطمینان حاصل نمایید).

ساقه گل ارکیده نباید قهوه ای، خشک و نرم باشد.

اگر در زمان خرید ارکیده به نکات اشاره دقت نمایید به هیچ عنوان در نگهداری گل ارکیده خود با مشکل روبرو نخواهید شد (شرح کامل تر نکات اشاره شده را می توانید در مقاله بهترین زمان خرید گل ارکیده مطالعه نمایید).

بهترین زمان خرید گل ارکیده چه موقعی است؟

شما می توانید هر زمان که تمایل داشته باشید از بازارهای مربوطه خرید گل ارکیده را انجام دهید اما باید قبل از خرید به تمامی شرایط نگهداری گل ارکیده اشراف کامل داشته باشید و بهترین نقطه را در خانه برای نگهداری آن انتخاب کنید.

علت زرد شدن برگ گل ارکیده چیست؟

  • آبیاری بیش از حد.
  • کمبود نور در محل نگهداری گل ارکیده (اگر نور کم باشد در درجه اول برگ ها تیره شده و سپس زرد می شوند).

علت پژمرده شدن گل ارکیده چیست؟

  • رطوبت کم.

علت سوختگی وسط برگ ارکیده چیست؟

  • وجود نور زیاد خورشید در محل نگهداری گیاه.

علت سوختگی نوک برگهای گل ارکیده چیست؟

  • رطوبت کم.
  • استفاده زیاد از کود مخصوص ارکیده.
  • آبیاری ناچیز گیاه.

علت قهوه ای شدن برگ ارکیده چیست؟

اگر لکه های قهوه ای غوطه ور در آب باشند، علت این موضوع هجوم بیماری های قارچی به گیاه است و اگر لکه های به وجود آمده غوطه ور در آب نباشد، قهوه ای شدن برگ ارکیده به خاطر هجوم آفات بوده است که شما عزیزان می بایست برای احیای گیاه خود از روش های درمانی همین مقاله استفاده نمایید.

علت کم رنگ شدن برگ های گل ارکیده چیست؟

  • گیاه نور کافی را دریافت نمی کند.

علت لوله شدن برگ ارکیده چیست؟

  • درجه حرارت محل نگهداری گل ارکیده بسیار پایین است.

علت سیاه شدن برگ ارکیده چیست؟

  • هجوم بیماری های قارچی (گاهی اوقات لکه های آلوده به جای آنکه قهوه ای باشند سیاه هستند).
  • کاهش دمای محل نگهداری ارکیده (کمتر از 10 درجه سانتی گراد).

علت رشد نکردن گل ارکیده چیست؟

اگر برای گلدهی مجدد ساقه گیاه را برش داده اید و پس از مدتی مشاهده کردید که گیاه رشد نمی کند (جوانه نمی زند) می بایست تمامی شرایط محیطی نگهداری گل ارکیده و همچنین نحوه مراقبت خود را مجددا بررسی کنید تا علت اصلی مشکل پیش آمده برای گیاه محبوب شما مشخص شود با این حال شایع ترین دلیل و یا علت گل ندادن ارکیده، استفاده نکردن از کودها فسفر دار و وجود نور نامناسب در محل پرورش گیاه است.

علت ریزش گل های ارکیده چیست؟

اگر در دوران گلدهی ارکیده غنچه های قدیمی یک به یک دچار ریزش شده (قهوه ای و خشک می شوند) اما غنچه ها جدید باز می شوند، جای هیچگونه نگرانی نیست زیرا گیاه شما در این مقطع زمانی تصمیم گرفته است که انرژی خود را صرف شکوفا کردن غنچه ها جدید کند.

از سویی دیگر اگر مشاهده می کنید تمامی غنچه های ارکیده به یک باره دچار ریزش شده اند، می بایست فورا دمای محل نگهداری گیاه را بررسی کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اشاره شده جهت نگهداری گل ارکیده سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 30 میانگین امتیازات: 3.9]
1 نظر
  1. اشرف می گوید

    سلام
    ممنون از مطالبتون. من دو هفته ای هست که گلدان ارکیده با ۶گل و چند غنچه خریدم. غنچه ها باز شدن. اما دو سه تایی از اونها باز نشده قهوه‌ای شدند. ضمنا روی برگها خط‌های سفیدی هست مثل اینکه آب روی برگها مونده و پس از خشک شدن املاحش باقی مونده. من با دستمال مرطوب تمیزش کردم اما کاملا پاک نشد. آیا این آفت محسوب میشه؟
    ضمنا هر گل که باز میشه به صورت نرمال چقدر باقی میمونه؟ و پس از گلدهی از کجا باید شاخه رو ببرم؟ از چند سانتی متری خاک؟ البته ارکیده من یک شاخه بلند داره که به سه شاخه تبدیل شده است باید سه شاخه رو بعد از گلدهی نگهدارم؟ یا از محلی که سه شاخه جدا شده ببرم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy