کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت کوچک شدن برگ اگلونما چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

0

کوچک شدن برگ اگلونما دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به نور و درجه حرارت نامناسب محل نگهداری آگلونما، آبیاری غیر اصولی و همچنین کوددهی کم و یا عدم تغذیه گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت کوچک شدن برگ اگلونما را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب سریعا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نور نامناسب محل نگهداری چگونه باعث کوچک شدن برگ اگلونما می شود؟

علت کوچک شدن برگ اگلونما
علت کوچک شدن برگ اگلونما

آگلونما گیاهی است که در نور کامل و غیر مستقیم خورشید بهترین عمکلرد خود را دارد بنابراین اگر گیاه شما در طول روز هشت ساعت نور مناسب را دریافت نمی کند و فاصله اش تا پنجره های نورگیر خانه بسیار زیاد است، تردید نداشته باشید که علت کوچک شدن برگ اگلونما شما به خاطر نور بسیار کم محیط می باشد.

برای درمان آگلونما پیشنهاد می شود گلدان گیاه را با فاصله دو متری از پنجره های نورگیر خانه قرار دهید و توسط پرده های شفاف و یا توری نور خورشید را برای گیاه محبوب خود فیلتر کنید.

از طرفی دیگر برای جذب حداکثری نور خورشید توسط برگ های گیاه توصیه می شود در طول هفته چندین مرتبه گلدان گیاه را 180 درجه بچرخانید تا نور به شکل بهتری در دسترس بافت رویشی گیاه شما قرار بگیرد.

لازم به ذکر است از دیگر خسارات نور نامناسب محل نگهداری گیاه می توان به سوختگی (زمانی که نور به شدت زیاد باشد) و زردی برگ آگلونما (زمانی که نور خیلی خیلی کم باشد) اشاره نمود.

درجه حرارت بالا چه تاثیری بر کوچک شدن برگ های گیاه دارد؟

درجه حرارت سرد باعث لوله شدن برگ آگلونما و توقف رشد گیاه می شود اما آنچه که علت کوچک شدن برگ آگلونما می باشد، افزایش دما به بیش از 27 درجه سانتی گراد است.

اگلونما گیاهی است که در محدوده دمایی 16 تا 26 الی 27 درجه سانتی گراد بیشترین رشد و نمو خود را دارد در نتیجه اگر دما بیشتر از 27 درجه سانتی گراد شود، میزان تبخیر و تعرق برگ های گیاه افزایش یافته و به طور کلی در فرآیندهای متابولیسمی آگلونما مشکل ایجاد می شود.

بنابراین قطعا بهتر است در صورت امکان کنار گلدان گیاه محبوب خود یک دماسنج کوچک را نصب کنید تا در صورت افزایش دما سریعا نسبت به کاهش آن اقدام نمایید.

آبیاری غیر اصولی چه ارتباطی با کوچک شدن برگ های گیاه دارد؟

همان طور که قبلا در مقاله چرا اگلونما پاجوش نمیزند اشاره کردیم بهترین زمان آبیاری گیاه مذکور وقتی است که 10 الی 15 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد.

در کنار موضوع اشاره شده بهترین روش برای آبیاری آگلونما حالتی است که در زمانی آب دهی به خوبی خاک گلدان در تمامی نقاط مرطوب شود و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبدهی گیاه مذکور متوقف شود.

اگر شاهد بی حال شدن برگ های آگلونما خود هستید و می بینید که روز به روز سوای بی حالی برگ های گیاهتان کوچکتر می شوند، برای درمان آگلونما تنها کافیست آن را در زمان و به روش اصولی آبیاری کنید (یعنی گیاه شما از کم آبی زیادی رنج می برد).

در نقطه مقابل آنچه که اشاره شد اگر مشاهده می کنید برگ های پایینی گیاه کمی زرد شده و برگ های بالایی آن کوچک شده اند، شک نداشته باشید که علت کوچک شدن برگ اگلونما شما به خاطر آبیاری بیش از حد گیاهتان بوده است که برای درمان اگلونما کافیست میزان آبیاری آن را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید یعنی هر دو الی سه روز یکبار رطوبت سطح خاک را بررسی کنید تا گیاه شما تنها در صورت نیاز آب دهی شود.

کوددهی کم و یا عدم تغذیه آخرین علت کوچک شدن برگ آگلونما

کوچک شدن برگ آگلونما
کوچک شدن برگ آگلونما

دوران رشد گیاه آگلونما از اول فصل بهار شروع شده و تا آخر پاییز ادامه دارد بنابراین در این مقاطع زمانی شما خواننده گرامی این مقاله از سایت پرشیالرن می بایست ماهانه یکبار گیاه خود را با کودهای کامل و متعادل نظیر کودهای سه بیست یا سه ده تغذیه کنید.

بهترین روش تقویت اگلونما آن است که در نه ماه نخست سال در هر نوبت کوددهی به مقدار 15 سی سی یا گرم در یک لیتر آب از کودهای مذکور استفاده شود و هر حالتی جز روش اشاره شده، سبب از بین رفتن گیاه شما خواهد شد.

کوددهی زیاد باعت سوختگی نوک برگ ها و کوددهی کم باعث رنگ پریدگی و کوچک شدن برگ اگلونما شما می شود در نتیجه برای درمان آگلونما تنها کافیست آن را در زمان و بر اساس دوز مشخصی که به آن اشاره کردیم تغذیه کنید.

امیدواریم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در درمان کوچک شدن برگ های گیاه خود به بهترین نحو ممکن عمل و هر چه سریعتر گیاه محبوب تان را احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر کوچک شدن برگ آگلونما خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

پاینده باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 22 میانگین امتیازات: 4.3]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy